Bevoegde schepen
Ilse Lambrechts

Omschrijving

Om de levendigheid en aantrekkelijkheid van de stad te verhogen, analyseert, organiseert, faciliteert en promoot de stad op maandelijkse basis de detailhandel, horeca & diensten in prioritaire mate in het kernwinkelgebied a.d.h.v. complementaire acties, maatregelen, events, vormingsaanbod & projectwerking.

Stand van zaken (status)

G

Stand van zaken (toelichting)

De actie loopt zoals voorzien: 

  • Volgende kernversterkende acties werden in het voorjaar van 2025 opgezet:
    • Op 5 januari 2025 organiseerde team Ondernemen een koopzondag voor de start van de solden.
    • Op zaterdag 8 februari organiseerde team Ondernemen een Valentijnsactie, waarbij koppels een professionele fotoshoot konden winnen en waarbij rozen werden uitgedeeld.
    • in het weekend van 15 en 16 maart vond Lier Winkelplezier plaats. Wie iets kocht ter waarde van 25  euro bij een Lierse handelaar, mocht draaien aan een Rad van Fortuin en kon Lierse goodies winnen. De hoofdprijs was een etentje bij sterrenrestaurant Neon. In het kader van deze actie werd de parkeergarage Grote Markt het hele weekend uitgekocht zodat shoppers gratis konden parkeren in de binnenstad. 
    • Rond de paasvakantie (4/4 tot 27/4) werd een Paasactie Win De Vitrine gehouden. Bij een aankoop vanaf 25 euro in een deelnemende handelszaak kreeg de klant een scheurlot. Eén winnend lot won de inhoud van een volledige vitrine, samengesteld uit prijzen van deelnemende handelaars + een hoofdprijs gekocht door stad Lier.  Daarnaast waren er 500 chocoladepakketten van Lierse chocolatiers als prijzen. Voor deze paasactie werd ook een volledig nieuw paashaaspak ontworpen en gelanceerd, een eigen Liers design door de dienst communicatie. 
    • Op 28 en 29 juni vond de jaarlijkse Zomerbraderij plaats in het kernwinkelgebied. Deelnemende handelaars zetten een uitstalling voor hun deur, de gaten werden opgevuld door externe uitbaters. Team Ondernemen verdeelde frisbees van Shoppen in Lier onder de bezoekers.  Er waren ook meet & greets met acteurs van o.a. FC De Kampioenen en met Bumba.  Op zondag 29/6 werd er tevens een extra Brocantemarkt georganiseerd.  
    • Samen met SOLag zorgde team Ondernemen voor Pop-up invullingen in het pand Antwerpsestraat 3-7. Team Ondernemen zorgde samen met SOLag voor de praktische inrichting van het pand en onderhield contacten met de kandidaten. De pop-ups waren bijna het volledige voorjaar volzet door invullingen als Opnieuw en Co, Bart Vinyl en Lapin De Lune.  Deze drie invullers zijn allemaal op zoek naar een vast pand in het Lierse kernwinkelgebied.  
    • Stad Lier nam in december '24 deel aan de Liever Lokaal-actie van provincie Antwerpen en stelde een extra prijs, een fiets ter waarde van 2600 euro, als hoofdprijs ter beschikking. Die werd begin 2025 feestelijk overhandigd aan de winnares bij fietsen Ceulemans in Koningshooikt. 
    • Team Ondernemen liet samen met Visit Lier een reportage over Lier maken door Njam TV voor het programma Foodies in the City, dat werd uitgezonden in het voorjaar van 2025. 
    • Samen  met de Lokale Adviesraad Toegankelijkheid en de sociale dienst stelde  Team Ondernemen een premiereglement op om handelspanden in het kernwinkelgebied beter toegankelijk te maken via hellende en bellende vlakken. De eerste 6 platen werden gelegd in het voorjaar van 2025 en er zijn 11 nieuwe aanvragen goedgekeurd voor plaatsing in het najaar van 2025.  
    • in samenwerking met de diensten Jeugd, Toerisme, Evenementen en met de Bibliotheek werd een zomerzoektocht rond Wilma Wonder opgezet. Deze leidt gezinnen met jonge kinderen van juni tot eind augustus 2025 langs een parcours van 2,5km met de belangrijkste Lierse commerciële en culturele trekpleisters. 
    • Communicatie: de stad communiceert actief naar verschillende doelgroepen ondernemers: 
      • Op 20/2 organiseerde team Ondernemen een 'after work' voor Lierse handelaars, met als doel de acties voor het komende half jaar aan te kondigen en de betrokkenheid te vergroten.
      • Shoppen in Lier en de bijhorende sociale media worden permanent geüpdatet.
      • Om de digitale aanwezigheid van het merk Shoppen in Lier te verbeteren, werd beslist een externe partij in te huren om een digitale strategie voor Shoppen in Lier op te stellen. De opdracht werd in het voorjaar van 2025 toegekend aan Enjoy Digital. De oefening moet zijn beslag kennen in het najaar van 2025. 

Tijd (status)

G

Tijd (toelichting)

De actie verloopt volgens de vooropgestelde timing .

Status

3 - Nadert einde

Startdatum

01-01-2020

Einddatum

31-12-2025