Algemene toelichting mbt belangrijkste verrichtingen en verklaring van belangrijke materiële verschillen

Algemene inleiding

Terug naar navigatie - Algemene inleiding

De jaarrekening 2020 is de eerste jaarrekening die geconsolideerd werd afgesloten en opgemaakt voor de stad en OCMW Lier. Tenzij het anders wordt vermeld, geven de cijfers hierna steeds de geconsolideerde toestand.

Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt € 10.003.703 en is samengesteld uit de drie volgende saldi die verder wat meer worden toegelicht.
• het exploitatiesaldo: € 7.838.970
• het investeringssaldo: € -615.468
• het financieringssaldo: € 2.780.201

Samen met het resultaat van vorig boekjaar € -1.586.445 EUR sluiten we het huidige boekjaar af met een beschikbaar budgettair resultaat van € 8.417.258.

Wanneer we het exploitatiesaldo verhogen met de teruggevorderde periodieke aflossingen voor een bedrag van € 1.579.540 en verminderen met de betaalde periodieke aflossingen voor een bedrag van € 4.363.913 bekomen we de autofinancieringsmarge voor het boekjaar: € 5.054.597. Deze marge geeft in theorie weer in welke mate er in 2020 nog ruimte was voor bijkomende exploitatieuitgaven en/of een vermindering van exploitatieinkomsten en/of bijkomende leninglasten onder de vorm van intresten en aflossingen van extra leningen. Deze marge volledig benutten door extra leninglasten op te nemen, zou echter de volgende jaren zwaarder belasten. In realiteit is echter vooral de autofinancieringsmarge van het laatste jaar van het meerjarenplan van belang.
Hierna wordt de inhoud van de drie bovenstaande saldi verder toegelicht. We verwijzen ook naar alle relevante cijfergegevens die in tabelvorm na deze toelichting werd opgenomen.

1. De exploitatie

Terug naar navigatie - 1. De exploitatie

De exploitatie sluit af met een positief saldo van € 7.838.970 en levert hiermee een belangrijke bijdrage aan de positieve autofinancieringsmarge. In volgende tabel zien we hoe de ontvangsten en uitgaven zich verhouden tov het budget. Langs de kant van de exploitatie-uitgaven zien we dat het voorziene budget niet volledig werd aangewend. Er blijft een ongebruikt budget van € 2.952.090, ofwel ca 3,7% onderbenutting. Langs de ontvangstenzijde stellen we vast dat de totale ontvangsten volledig werden gerealiseerd. In wat volgt worden de verschillende deelbudgetten meer uitvoerig besproken.

Exploitatie Budget Geboekt saldo vs budget Realisatiegraad
Uitgaven 78.208.074 75.255.984 2.952.090 96,23%
Ontvangsten 83.005.533 83.094.954 -89.422 100,11%

1.1 De exploitatie-uitgaven

Terug naar navigatie - 1.1 De exploitatie-uitgaven

TOTAAL
Exploitatieuitgaven Budget vastgelegd saldo vs budget aangerekend realisatiegraad aanrekeningen
Personeelsuitgaven 41.553.454,91 41.449.111,51 114.114,21 41.439.340,70 99,73%
Werkingskosten 14.255.546,26 13.793.389,52 965.063,47 13.290.482,79 93,23%
Werkingssubsidies 13.112.266,87 11.966.147,16 1.167.366,65 11.944.900,22 91,10%
Schuld 2.271.781,37 2.261.904,93 10.181,59 2.261.599,78 99,55%
Overige 7.015.024,68 6.330.547,32 695.364,35 6.319.660,33 90,09%
TOTAAL 78.208.074,09 75.801.100,44 2.952.090,27 75.255.983,82 96,23%

1.1.1 De personeelsuitgaven.

De personeelsuitgaven vormen de belangrijkste uitgavenpost (55% van totale uitgaven). De personeelsuitgaven omvatten de eigenlijke loonkost van het stads- en OCMW-personeel, maar ook deze van het onderwijzend personeel (academies) en aanvullende personeelsgerelateerde uitgaven (responsabiliseringsuitgaven pensioenen, lonen mandatarissen, woon-werkverkeer, maaltijdcheques en dergelijke).  De personeelsuitgaven worden in de loop van het jaar doorlopend gemonitord. Het voorziene budget werd in 2020 quasi volledig aangewend. Bij budgetopmaak wordt er naar gestreefd om de overbudgettering maximaal te beperken.

Ten gevolge van het sectoraal akkoord 2020 hebben alle medewerkers recht op een koopkrachtverhoging. In combinatie met strategische keuzes uit het verleden kan een koopkrachtverhoging van 450 EUR per VTE gerealiseerd worden (gefinancierd met VIA-gelden).

1.1.2. De werkingskosten

De werkingskosten vertegenwoordigen ca 18% van de totale uitgaven. Traditioneel is dit de uitgavenpost die het moeilijkste is om correct te budgetteren. We noteren dan ook dit jaar opnieuw een overbudgettering van ca 7%, ondanks de bijsturingen dewelke nog bij de laatste aanpassing van het MJP werden doorgevoerd. 

De werkingskosten met de grootste budgettaire impact hebben betrekking op de werkingsbijdragen voor afvalverwerking (€ 3.022.259), de terbeschikkingstellingsvergoeding dewelke stad en OCMW betalen aan het bedrijvencentrum Dungelhoef voor het gebruik van het stadskantoor en Sociaal huis (€ 1.446.665), de diverse ICT-onderhoudscontracten (€ 535. 589), Elektriciteit Openbare Verlichting (€ 429.875).

1.1.3. De werkingssubsidies

De toegestane werkingssubsidies bedragen € 11.944.900 en vertegenwoordigen daarmee 16% van de totale uitgaven. We stellen vast dat ca 9% van het voorziene budget niet werd aangewend. Dit valt quasi volledig toe te wijzen aan de toelage aan de lokale Politie. De lokale politie heeft vorig jaar een paar belangrijke niet-voorziene ontvangsten gehad, waardoor de voorziene toelage niet integraal diende uitbetaald te worden. De belangrijkste toelagen gaan naar sterk verbonden entiteiten : 

  • Lokale Politie Lier : € 6.398.062 (€854.527 minder dan gebudgetteerd).
  • Hulpverleningszone Rivierenland : € 1.819.929
  • Lago Lier : € 1.386.467
  • vzw Prolier : € 155.000
  • Sociaal Restaurant : € 150.000
  • vzw Bressinck : € 137.182

In het kader van de Corona-pandemie werden er via de aanpassing MJP ook nog een aantal belangrijke toelagen voorzien. In totaal werden er voor € 595.551 aan toelagen uitbetaald ikv Corona (€ 220.470 koop lokaal bonnen en € 375.081 aan verenigingen).

1.1.4. De schuld/rentelast

De betaalde rentelast bedraagt € 2.261.560 en sluit daarmee nauw aan bij het voorziene budget (99,55%).

1.1.5. Overige - Individuele hulpverlening door het OCMW

De uitbetaalde individuele hulpverlening door het OCMW bedroeg in 2020 € 6.045.979, hetgeen een stijging vertegenwoordigt tov 2019 met ca 9%. Deze stijging wordt vooral verklaard door de relatieve toename van het aandeel deels betoelaagde leeflonen. Hierdoor stijgt de kost voor het lokaal bestuur. In het licht hiervan werd bij de aanpassing van het MJP het budget nog sterk bijgestuurd. We noteren nu een overbudgettering van ca 11%.

1.2. Exploitatie-ontvangsten

Terug naar navigatie - 1.2. Exploitatie-ontvangsten

TOTAAL
Exploitatieontvangsten Budget vastgestelde rechten saldo vs budget gevorderd realisatiegraad
Fiscale ontvangsten 30.934.907,70 31.119.451,60 -184.543,90 31.119.451,60 100,60%
Ontvangsten uit de werking 18.208.851,89 18.591.430,70 -382.578,81 18.591.430,70 102,10%
Werkingssubsidies 30.817.039,15 30.301.154,91 515.884,24 30.301.154,91 98,33%
Financiële ontvangsten 1.650.998,00 1.615.472,04 35.525,96 1.615.472,04 97,85%
Overige 1.393.735,96 1.467.444,96 -73.709,00 1.467.444,96 105,29%
TOTAAL 83.005.532,70 83.094.954,21 -89.421,51 83.094.954,21 100,11%

1.2.1. De fiscale ontvangsten

De fiscale ontvangsten vormen de belangrijkste exploitatie-opbrengst (37,5% van totale exploitatie-ontvangsten). De verwachte opbrengsten werden gerealiseerd met een licht overschot van €184.544 (100,6%). De belangrijkste fiscale ontvangsten zijn de aanvullende personenbelasting (€ 13.712.736) en opcentiemen op onroerende voorheffing (€13.316.200). Samen maken zij 87% uit van de totale belastingontvangsten. 

Bij de opcentiemen op de onroerende voorheffing noteren we een sterke stijging tov voorgaande jaren (+6,2% t.o.v. 2019). Deze stijging wordt verklaard door twee belangrijke factoren : 

  • Aanpassing van de kadastrale inkomens aan de gewijzigde comfortelementen
  • Nieuwe stadsontwikkelingsprojecten die resulteren in nieuwe belastbare kadastrale inkomens (we zien vanaf 2020 een sterke stijging).

De GAS-inkomsten werden voor het boekjaar 2020 vastgesteld op € 799.759 (t.o.v. een budget van € 800.000).

Bij de documentatie van de jaarrekening wordt een overzicht toegevoegd van de opbrengsten per belastingsoort. 

1.2.2. Werkingsontvangsten

De ontvangsten uit de werking bedroegen € 18.591.431 of 22% van de totale exploitatie-opbrengsten. Er werd € 382.579 meer ontvangen dan gebudgetteerd (102,1%).

De belangrijkste werkingsontvangsten zijn de inkomsten van het woonzorgcentrum Paradijs, bestaande uit de tussenkomst via de Vlaamse Sociale Bescherming (VSB) voor een bedrag van € 5.044.964 en de ligdag prijs voor een bedrag van € 4.044.738.  De inkomsten mbt het WZC Paradijs maken zo ca 49% uit van de totale werkingsontvangsten van de groep. In 2020 was er omwille van Covid een hogere leegstand. Het tekort aan inkomsten werd gecompenseerd door de Vlaamse overheid. 

Een andere belangrijke werkingsontvangst betreft de gemeentelijke saneringsbijdrage voor een bedrag van € 2.780.516 (ca € 198.000 minder dan gebudgetteerd). Het is belangrijk om naar de toekomst toe de evolutie van de inkomsten verder op te volgen.

Een derde belangrijke bron van inkomsten zijn deze verbonden aan het afvalbeleid (DIFTAR). In 2020 werd er voor € 2.225.821 aan inkomsten geboekt (ca 9% meer dan gebudgetteerd). Tegen deze hogere ontvangst staat ook wel een hogere kost voor afvalverwerking.

Tot slot vormen ook nog de huuropbrengsten (hoofdzakelijk OCMW-patrimonium) een belangrijke bron van inkomsten. Er werden huuropbrengsten gerealiseerd voor een bedrag van € 1.767.344, zijnde ca 3,5% minder dan gebudgetteerd. In het kader van de corona-pandemie werden er minder ontvangsten gerealiseerd dan voorzien.

1.2.3 Werkingssubsidies

Het gemeentefonds is een belangrijke financieringsbron voor de lokale overheden. Voor stad en OCMW Lier bedraagt de basisdotatie voor het boekjaar 2020 € 12.141.504, zijnde € 38.087 meer dan gebudgetteerd. Daarnaast voorziet de Vlaamse regering in een aantal aanvullende dotaties : 

  • Vervanging van vroegere sectorale subsidies : € 925.017
  • Compensatie afschaffing vroegere Elia-taks : € 451.920

Daarnaast voorziet de Vlaamse regering nog in een aantal bijkomende algemene werkingssubsidies dewelke substantieel zijn : 

  • Vlaamse subsidie voor de tussenkomst in de responsabiliseringsbijdrage : € 1.078.686
  • Regularisatiepremie ex-gesco's : € 790.029
  • Vlaamse subsidie in het kader van de valorisatie open ruimte : € 110.899
  • Subsidie Vlaams Noodfonds als compensatie van de coronaschade voor jeugd, sport en cultuur : € 575.391

Een andere belangrijke werkingssubsidie betreft de loonkost van het onderwijzend personeel. Stad Lier is inrichtende macht en moet derhalve deze loonkost budgettair tot uiting brengen in de gemeentelijke boekhouding. Voor 2020 werd een subsidie geboekt voor een bedrag van € 5.273.500.

Ook in het domein Welzijn/Sociale dienstverlening worden belangrijke subsidiestromen ontvangen voor een totaalbedrag van ca € 5.600.000. Aanvullend werden inhet domein Welzijn door de Vlaamse en Federale overheden nog specifieke Corona-subsidies verleend voor een totaal bedrag van € 599.261.

Ook in het kader van personeelsbeleid worden aanzienlijke personeelssubsidie ontvangen. In 2020 werden in totaal ontvangsten geboekt voor een bedrag van € 1.841.744.

1.2.4 Financiële ontvangsten

De stad Lier ontvangt jaarlijks dividenden uit financiële participaties dewelke via financieringsinterkommunale IKA worden aangehouden. Aanvullend worden ook dividenden van Fluvius ontvangen voor de gas- en elektriciteitsvoorziening. Totaal aan geboekte dividenden in 2020 bedroeg € 1.615.472 en sluit hiermee grotendeels aan bij het voorziene budget.

1.2.5. Overige ontvangsten

Bij de overige ontvangsten wordt ook de recuperatie van de specifieke kosten sociale dienst ondergebracht. In 2020 werden er voor een bedrag van € 756.766 aan gemaakte kosten gerecupereerd.

Aanvullende overige ontvangsten betreffen diverse kleinere ontvangsten posten.

2. De investeringen

Terug naar navigatie - 2. De investeringen

Investeringen Budget Geboekt saldo vs budget Realisatiegraad
Uitgaven 15.558.986 10.968.867 4.590.118 70,50%
Ontvangsten 12.697.747 10.353.399 2.344.347 81,54%

2.1 Investeringsuitgaven

Terug naar navigatie - 2.1 Investeringsuitgaven

In 2020 werden voor € 10.968.867 aan investeringen gerealiseerd, hetgeen een realisatiegraad van ca 70% vertegenwoordigt indien we de rekening vergelijken met de aangepaste budgettering bij de aanpassing van het Meerjarenplan. Langs de kant van de investeringsrealisatie heeft de corona-pandemie relatief weinig impact gehad. De niet-gerealiseerde investeringen worden bijna allemaal overgedragen naar 2021. Bij de toelichting van de jaarrekening wordt een overzicht meegegeven van de overgedragen investeringskredieten. 

Hieronder geven we een overzicht van de belangrijkste investeringsrealisaties in 2020 (bedragen > 50.000 EUR). De vermelde bedragen betreffen enkel de corresponderende uitgaven in 2020 en geven geen indicatie van de totale projectkost.

INVESTERINGSREALISATIE UITGAVEN 2020
Omschrijving Actie Rekening 2020
01/04/KAP/03/02 Onderhoud openbare verlichting en nutsleidingen - Inbreng OV in Fluvius 3.114.388
01/01/KAP/03/36 Overname van niet-verkochte parkeerplaatsen Sion 1.034.032
01/03/KAP/04/08 Aankoop en verkoop patrimonium (waaronder Aankoop Begijnhofwoningen Fase 2 ) 1.003.202
01/08/SAP/01/01 Aanleg kunstgrasveld KVK Hooikt 474.950
01/04/KAP/03/06 Ondersteuning en begeleiding bij verkaveling 460.592
01/03/SAP/03/01 Begijnhof: restauratiewerken fase 2/3/4/5 367.677
01/04/KAP/03/05 Onderhoud wegeninfrastructuur 294.772
01/08/KAP/03/12 Terbeschikkingstelling sporthal Stadspark (Eindafrekening Bouw Sporthal) 292.650
01/03/KAP/04/10 Verhuur buiten sociaal stelsel/ jacht-en visrecht/consessies 255.984
01/17/KAP/01/16 Ondersteuning Lokale Politie Lier 231.250
01/03/KAP/04/18 SASK: dakherstelling 171.054
01/08/SAP/02/02 Hoge Velden - Uitgaven voor onteigeningen 165.577
01/03/KAP/04/16 Kleine werken allerlei aan gebouwen 157.573
01/03/KAP/04/17 Renovaties woningen OCMW 153.810
01/20/KAP/01/03 Optimalisatie dienstverplaatsingen 151.753
01/04/SAP/01/12 Grote Markt - Heraanleg Kasseien 139.213
01/20/KAP/01/02 Onderhoud en vervanging machines en uitrusting 131.445
01/04/SAP/01/28 Afwerking straten uit vorige legislatuur 130.987
01/19/KAP/02/12 Vernieuwing computers, thin cliënts, laptops en tablets 127.071
01/03/KAP/04/29 Sint-Gummarus kerk: restauratiewerken fase 1/2/3 125.417
01/04/KAP/03/04 Onderhoud waterinfrastructuur 107.839
01/17/KAP/01/07 Ontvangen dividenden Deelnemingen IKA - Nieuwe deelneming IKA 107.703
01/03/KAP/04/32 Zimmertoren: schrijnwerk en dakwerken 102.734
01/11/SAP/03/01 Bouw of verbouwing sociaal restaurant en sociale kruidenier 102.579
01/12/KAP/01/20 Gebouwen- en omgevingsbeheer 90.991
01/03/SAP/01/01 Opmaak beheersplannen en herbestemmingsstudies 82.274
01/03/KAP/04/30 Stadhuis: werken beheersplan 75.633
01/04/SAP/01/29 Afrit jaagpad Leuvensevest 71.267
01/04/SAP/01/03 Berlaarsestraat en Kluizenplein (Archeologie Normaalschool) 70.625
01/04/KAP/03/03 Onderhoud van en investering in openbaar groen 66.759
01/01/SAP/02/01 Opmaak van een beleidsplan 'Ruimte Lier ' 63.768
01/10/KAP/03/11 Theatertechnische uitrusting 58.540
01/19/KAP/02/11 Vernieuwing actieve componenten, datacenter, serverpark 51.466
01/04/SAP/02/01 Inrichting landschapspark Pallieterland 50.400
Diverse "kleinere" investeringsuitgaven verspreid over een 50-tal acties 882.891
TOTAAL 10.968.867

2.2. De investeringsontvangsten

Terug naar navigatie - 2.2. De investeringsontvangsten

De gerealiseerde investeringsontvangsten in 2020 bedragen € 10.353.399 en vertegenwoordigen hiermee ca 81,5% van het voorziene budget. De investeringsontvangsten kunnen uitgesplitst worden in twee grote deelcategorieën : desinvesteringen of verkopen van patrimonium enerzijds, en investeringssubsidies anderzijds.

Wat de verkopen patrimonium betreft, werden er in 2020 enkele belangrijke verkopen gerealiseerd : 

  • Entiteit OCMW : totaal bedrag van € 2.682.522 ('t Kafaat, Gasthuishoeve in Kessel, Gasthoeve in Koningshooikt, Grondaandelen Handbogenhof).
  • Entiteit Stad : totaal bedrag van € 254.853 (Conciërgewoning Marnixdreef, Verkoop grond Lispersteenweg)

Hieronder geven we het overzicht van alle investeringsontvangsten in 2020 per actie.

INVESTERINGSREALISATIE ONTVANGSTEN 2020
Omschrijving Actie Totaal Ontvangen 2020
01/03/SAP/03/01 Begijnhof: restauratiewerken fase 2/3/4/5 (subsidie) 3.451.522
01/03/KAP/04/08 Aankoop en verkoop patrimonium 2.937.376
01/04/KAP/03/02 Onderhoud openbare verlichting en nutsleidingen 1.821.810
01/17/KAP/01/05 Ontvangen tussenkomst van de hogere overheden in financieringen (VIPA) 979.943
01/04/SAP/01/02 Begijnhof (subsidie wegenis) 593.229
01/04/KAP/03/06 Ondersteuning en begeleiding bij verkaveling 188.399
01/04/SAP/01/28 Afwerking straten uit vorige legislatuur 173.147
01/03/KAP/04/18 SASK: dakherstelling 75.685
01/03/SAP/01/01 Opmaak beheersplannen en herbestemmingsstudies 44.724
01/04/SAP/01/11 Fietssuggestiestroken Koningshooikt 21.029
01/20/KAP/01/03 Optimalisatie dienstverplaatsingen 17.110
01/17/KAP/01/19 Overige financiële aangelegenheden 17.073
01/03/KAP/04/30 Stadhuis: werken beheersplan 10.348
01/04/SAP/01/26 Verharding Vesten 8.582
01/10/SAP/01/01 Ondersteuning duurzame projecten 6.100
01/03/KAP/04/33 Restauratie Stadspompen 5.875
01/03/KAP/04/17 Renovaties woningen OCMW 1.447
TOTAAL 10.353.399

3. Liquiditeit/Financiering

Terug naar navigatie - 3. Liquiditeit/Financiering

Het financieringsbudget vertoont een positief saldo van € 2.780.201, hetgeen in lijn ligt met het vooropgestelde budget. Als we echter naar de detail van uitgaven en ontvangsten bekijken stellen we wel een aantal afwijkingen vast.

3.1. Financieringsuitgaven

De financieringsuitgaven bestaan hoofdzakelijk uit de periodieke aflossingen van de lopende financieringen. De afwijking tussen rekening en budget wordt verklaard door het feit dat in het budget ook aflossingen worden meegeteld voor de lopende obligatielening van 10.000.000 EUR. Dit wordt gedaan om bij de opmaak van het MJP de lasten van de obligatielening ook in rekening te nemen bij de berekening van de autofinancieringsmarge.

3.2. Financieringsontvangsten

Bij de investeringsontvangsten wordt de nieuw opgenomen lening van € 5.000.000 geboekt. In maart 2020 werd de uitstaande kortlopende schuld geherfinancierd via een klassieke lening op 20 jaar aan een vaste rentevoet van 0,68%.

Een andere belangrijke ontvangst kadert in het overname dossier van het openbaar verlichtingsnet. Bij de aanpassing van het MJP werden de door Fluvius voorziene bedragen in het budget opgenomen incl 21% BTW. Achteraf heeft Fluvius nog een regeling getroffen waardoor alle transacties zonder BTW werden verwerkt, waardoor een verschil tussen rekening en budget ontstaat van ca € 490.000 EUR.

Verklaring materiële verschillen exploitatie-uitgaven

Terug naar navigatie - Verklaring materiële verschillen exploitatie-uitgaven

Bij opmaak van budget en MJP wordt een inschatting gemaakt van de verwachte ontvangsten en uitgaven op actieniveau. In geval er bij realisatie belangrijke afwijkingen zijn tussen deze ramingen en het uiteindelijke resultaat is het nuttig om deze te verklaren. Hieronder worden de belangrijkste afwijkingen opgelijst en verklaard voor wat betreft de exploitatie-uitgaven.

Actie Budget Geboekt Saldo Verklaring
01/17/KAP/01/16 Ondersteuning Lokale Politie Lier 7.252.590 6.398.062 854.528 De politie heeft in 2020 kunnen rekenen op een aantal onverwachte federale toelages waardoor de voorziene gemeentelijke toelage niet integraal diende uitbetaald te worden.
01/18/KAP/05/01 Verloning medewerkers 31.310.766 30.846.052 464.714 De loonkost van stad en OCMW is onmogelijk exact te budgetteren. In de loop van het jaar zijn er immers mutaties van personeel, ziekte, wijziging van arbeidsregime dewelke een impact hebben op de te betalen loonkost.
01/11/KAP/06/01 Subsidie Covid-19 Steun 346.850 22.146 324.704 Tweede helft 2020 werden COVID-subsidies ontvangen waarvan werd aangekondigd dat deze nog in 2020 moesten toegekend worden in het kader van sociaal beleid. Daarom werd bij aanpassing MJP dit budget voorzien. Achteraf werd duidelijk dat deze ook nog in 2021 kunnen uitbetaald worden zodat er meer tijd is om dit grondig uit te werken. Via aanpassing MJP in 2021 zullen deze uitgaven dus opnieuw moeten voorzien worden.
01/11/KAP/05/01 Toekenning leefloon 5.121.547 4.966.801 154.746 Cfr. Ontvangsten : moeilijk exact in te schatten.
01/03/KAP/04/03 Nutsvoorzieningen voor stadsgebouwen (gas, elektriciteit, water) 926.120 789.537 136.583 Lagere uitgaven kan mogelijks verklaard worden als gevolg van energiezuinige investeringen. Om hierrond de juiste conclusies te trekken wordt gewerkt aan de opmaak van een energieboekhouding.
01/04/KAP/03/02 Onderhoud openbare verlichting en nutsleidingen 559.582 443.018 116.564 Lagere uitgaven kan mogelijks verklaard worden als gevolg van energiezuinige investeringen. Om hierrond de juiste conclusies te trekken wordt gewerkt aan de opmaak van een energieboekhouding.
01/18/KAP/05/10 Aanleg en betaling pensioenkost 2.034.408 2.272.120 -237.713 Bij de laatste aanpassing MJP werd vanaf 2021 een bijsturing gedaan van de pensioenfinanciering. Gelet op het budgettaire overschot op de loonkost (zie hoger) werd ervoor geopteerd om ook reeds in 2020 een koopsom over te maken aan Ethias (in lijn met de aanpassing die in MJP werd doorgevoerd vanaf 2021).
01/13/KAP/03/01 Optimalisatie en financiering afvalverwerking 2.664.522 3.022.260 -357.738 Het afgelopen jaar werd er merkelijk meer huisvuil 'geproduceerd', verklaarbaar door de corona-lockdownperiodes. De geproduceerde hoeveelheid huisvuil steeg in 2020 van 101,17 kg per inwoner naar 109,59 kg per inwoner. Hiermee bereikt de stad Lier het tweede hoogste huisvuil-cijfer in de laatste 10 jaar (na 2013). Op één jaar tijd werd er een stijging van 8 % voor huisvuil vastgesteld. De hoeveelheid recycleerbare afvalstoffen steeg in 2020 van 257,10 kg per inwoner naar 270,17 kg per inwoner. Dat is een toename met 5 %. Hiertegenover staat ook een hogere ontvangst.

Verklaring materiële verschillen exploitatie-ontvangsten.

Terug naar navigatie - Verklaring materiële verschillen exploitatie-ontvangsten.

Bij opmaak van budget en MJP wordt een inschatting gemaakt van de verwachte ontvangsten en uitgaven op actieniveau. In geval er bij realisatie belangrijke afwijkingen zijn tussen deze ramingen en het uiteindelijke resultaat is het nuttig om deze te verklaren. Hieronder worden de belangrijkste afwijkingen opgelijst en verklaard voor wat betreft de exploitatie-ontvangsten.

Actie Budget Geboekt Saldo Verklaring
01/18/KAP/05/01 Verloning medewerkers Stad en OCMW 2.216.000 1.593.581 622.419 De ontvangen personeelssubsidies zijn lager dan gebudgetteerd. Aandachtspunt zijn de terugvorderingen van het H. Hart ziekenhuis mbt het destijds gedetacheerd personeel. Budget werd opgemaakt obv ontvangsten 2018. Inmiddels zijn deze ontvangsten sterk terug gevallen. Te bekijken bij aanpassing MJP.
01/04/KAP/03/04 Onderhoud waterinfrastructuur 2.978.330 2.780.516 197.814 Lagere saneringsvergoeding dan verwacht. Is op voorhand moeilijk in te schatten omdat dit afhankelijk is van het werkelijke waterverbruik en dus ook de klimatologische omstandigheden.
01/11/KAP/05/01 Toekenning leefloon 4.651.841 4.468.021 183.819 Eveneens moeilijk exact te budgetteren. Langs de uitgavenzijde staan er ook minder-uitgaven tegenover (verspreid over diverse acties)
01/17/KAP/01/13 Ontvangen lokale belastingen 2.942.869 2.765.952 176.917 Actie is de som van alle lokale belastingen. Omwille van Corona zijn er voor bepaalde categorieën minder ontvangsten geweest.
01/12/KAP/01/07 Samenwerking met derden i.f.v. optimale zorg WZC 461.700 351.827 109.873 Betreft o.m. diensten in WZC die worden doorgerekend, langs uitgavenkant ook minder uitgaven.
01/18/KAP/05/09 Betaling maaltijdcheques en koopkrachtverhogende maatregelen 525.544 622.094 -96.550 Einde van het jaar werd nog een saldo van VIA-gelden ontvangen, hetgeen niet gebudgetteerd was.
01/18/KAP/05/03 Verzekering arbeidsongevallen en hospitalisatieverzekering 60.000 170.641 -110.641 Terubetaling van een aantal belangrijke verzekeringdossiers (moeilijk op voorhand in te schatten).
01/05/KAP/03/17 Inzet op ouderparticipatie - Buitenschoolse Kinderopvang 250.000 368.035 -118.035 Via Kind en Gezin werden in 2020 Corona-compensaties uitbetaald dewelke niet budgettair werden voorzien.
01/14/KAP/01/21 Opvolging Strategisch Veiligheids- en Preventieplan (SVPP) 300.000 439.018 -139.018 Timing van de uitbetaling toelagen SVPP is onregelmatig. In 2020 werd bijvoorbeeld nog een saldo mbt 2017 uitbetaald.
01/13/KAP/03/01 Optimalisatie en financiering afvalverwerking 2.041.894 2.225.821 -183.927 Cfr. Meerkost langs uitgavenzijde. Is afhankelijk van de hoeveelheid aangeboden afval en dus moeilijk exact in te schatten.
01/17/KAP/01/06 Ontvangen belastingen geïnd door de hogere overheid 27.179.289 27.568.660 -389.371 De ontvangsten APB werden via de aanpassing MJP bijgestuurd, dus deze sluiten aan bij de werkelijke ontvangsten. De ontvangsten mbt onroerende voorheffing waren iets hoger dan gebudgetteerd (vooral door sterkere stijging van de belastbare kadastrale inkomens).
01/12/KAP/01/13 Organisatie inkomstenbeheer WZC 8.453.565 9.089.702 -636.137 De ontvangsten van het WZC bestaan uit twee belangrijke stromen : enerzijds de ligdagprijs en anderzijds de tussenkomst via de VSB (Vlaamse Sociale Bescherming). Voor de ligdagprijs werden er leegstandcompensaties ontvangen ikv Corona. Wat betreft de tussenkomst VSB, deze wordt jaarlijks in detail geraamd en geoptimaliseerd in samenwerking met een externe partner. In 2020 lagen de werkelijke ontvangsten iets hoger dan verwacht.