Financiële stand van zaken eerste jaarhelft 2021

Inleiding

Terug naar navigatie - Financiële stand van zaken eerste jaarhelft 2021 - Inleiding

In wat volgt maken we een financiële stand van zaken op over de eerste jaarhelft van 2021. We doen dit op het totaal van het exploitatie – en investeringsbudget, evenals op de deelrubrieken van het exploitatiebudget. We gebruiken hiervoor de indeling dewelke we de afgelopen jaren ook hebben gebruikt in de rapportering van de jaarrekening.

Vanaf het boekjaar 2020 wordt een gezamenlijke, geconsolideerde boekhouding gevoerd voor Stad en OCMW, waardoor een grafische vergelijking met de respectievelijke rapporteringen van stad en OCMW uit het verleden niet meer mogelijk is.

Totaal exploitatiebudget

Terug naar navigatie - Financiële stand van zaken eerste jaarhelft 2021 - Totaal exploitatiebudget

De kosten zijn de werkelijk gefactureerde bedragen. De vastleggingen zijn de genomen engagementen, logischerwijze zijn deze dus hoger omdat een deel van deze engagementen nog moeten gefactureerd worden. De trend voor zowel uitgaven als ontvangsten over de eerste 6 maanden is vergelijkbaar met de voorgaande jaren. 

Exploitatie saldo vs budget geboekt
vastleggingen 42.978.267,29 40.292.736,85
kosten 47.012.717,91 36.258.286,23
opbrengsten 56.273.340,08 31.172.788,17

Detail exploitatieuitgaven : kosten of gefactureerde bedragen

Terug naar navigatie - Financiële stand van zaken eerste jaarhelft 2021 - Detail exploitatieuitgaven : kosten of gefactureerde bedragen

Opmerkelijk dit jaar is dat bij de halfjaarlijkse rapportering de personeelskost lichtjes boven het budget ligt. Dit wordt verklaard doordat enkele eenmalige personeelsuitgaven in het voorjaar zijn 'gevallen' (eenmalige verhoging eindejaarstoelage, storting premies aanvullend pensioen voor contractuelen). Bijkomende wordt er naar gestreefd om de personeelskosten zo accuraat mogelijk te budgetteren zodat de historische overbudgettering wordt weggewerkt.

Daarnaast is er geen enkele kostensoort die het voorziene budget overschrijdt (want allemaal onder 50% benutting). Als we de benuttingspercentages vergelijken met de rapporteringen van de afgelopen jaren, dan stellen we geen uitzonderlijke afwijking vast. Traditioneel zien we dat er in het najaar steeds een budgettaire inhaalbeweging is op het vlak van aanrekening werkingskosten en toegekende subsidies.
De rubriek “overige” bevat enerzijds de belastingen en heffingen die ons lokaal bestuur moet betalen. Anderzijds wordt hier ook de steun en de leeflonen die door het OCMW worden uitgekeerd,
geboekt. Ook in deze rubriek blijven we onder de budgettaire verwachting.

Onderstaande grafiek toont duidelijk aan dat de personeelskosten de belangrijkste kostensoort zijn in onze organisatie.

 

TOTAAL
Exploitatieuitgaven Budget vastgelegd saldo vs budget aangerekend realisatiegraad aanrekeningen
Personeelsuitgaven 42.571.209,61 22.077.662,88 20.515.833,79 22.055.375,82 51,81%
Werkingskosten 18.582.823,55 9.980.884,25 12.269.922,21 6.312.901,34 33,97%
Werkingssubsidies 12.731.983,48 4.339.124,35 8.728.076,50 4.003.906,98 31,45%
Schuld 2.114.146,99 820.035,12 1.293.653,97 820.493,02 38,81%
Overige 7.270.840,51 3.075.030,25 4.205.231,44 3.065.609,07 42,16%
TOTAAL 83.271.004,14 40.292.736,85 47.012.717,91 36.258.286,23 43,54%

Detail Exploitatieontvangsten

Terug naar navigatie - Financiële stand van zaken eerste jaarhelft 2021 - Detail Exploitatieontvangsten

De exploitatie-ontvangsten over de eerste jaarhelft zijn lager dan gebudgetteerd (een trend die we de afgelopen jaren ook steeds hebben vastgesteld). Dit wordt verklaard doordat een aantal belangrijke ontvangsten (vb voorschotten onroerende voorheffing) pas in de tweede jaarhelft worden gestort. 

TOTAAL
Exploitatieontvangsten Budget vastgestelde rechten saldo vs budget gevorderd realisatiegraad
Fiscale ontvangsten 30.957.383,31 9.025.079,62 21.932.303,69 9.025.079,62 29,15%
Ontvangsten uit de werking 19.549.686,28 7.106.940,18 12.442.746,10 7.106.940,18 36,35%
Werkingssubsidies 34.210.495,66 14.034.431,92 20.176.063,74 14.034.431,92 41,02%
Financiële ontvangsten 1.670.381,00 544.688,23 1.125.692,77 544.688,23 32,61%
Overige 1.058.182,00 461.648,22 596.533,78 461.648,22 43,63%
TOTAAL 87.446.128,25 31.172.788,17 56.273.340,08 31.172.788,17 35,65%

Investeringsbudget

Terug naar navigatie - Financiële stand van zaken eerste jaarhelft 2021 - Investeringsbudget

De gerealiseerde ontvangsten en kosten blijven ver onder budget. Echter voor wat betreft de ontvangsten zijn er na afsluiting van de rapportering inmiddels al voor meer dan 5 mio eur aan bijkomende ontvangsten gerealiseerd.

Voor wat betreft de uitgaven is het belangrijk om ook te kijken naar de vastgelegde kredieten. Deze situeren zich reeds op ca 35% van het budget, wat overeenstemt met ca 10 mio aan lopende investeringsprojecten dewelke concreet in uitvoering zijn. Het gaat dan onder meer over : 

  • Interieurrestauratie H. Hart kerk
  • Studiekosten St-Gummaruskerk
  • Renovatie Zwartzustersklooster
  • Renovatie Hal T
  • Archeologie Normaalschool
  • Heraanleg Ros Beiaardstraat
  • Verharding van de vesten
  • Heraanleg Hofstraat
  • Onteigeningen Hoge Velden
  • Studiekosten Renovatieproject Begijnhof
  • ....
Investeringen Budget vastgelegd/vordering saldo vs budget aangerekend realisatiegraad
uitgaven 29.886.552,96 10.224.028,97 19.662.523,99 3.517.190,35 11,77%
ontvangsten 20.995.349,32 2.881.910,81 18.113.438,51 2.881.910,81 13,73%
SALDO -8.891.203,64 -7.342.118,16 -1.549.085,48 -635.279,54