01/02/SAP/02/01 Promoten Lier als attractieve stad voor shoppen, proeven en beleven
Status
2-Halverwege
Om de levendigheid en aantrekkelijkheid van de stad te verhogen, analyseert, organiseert, faciliteert en promoot de stad op maandelijkse basis de detailhandel, horeca & diensten in prioritaire mate in het kernwinkelgebied a.d.h.v. complementaire acties, maatregelen, events, vormingsaanbod & projectwerking.
Toelichting
De elektronische nieuwsbrief team ondernemen “De Economische Raad informeert” wordt minstens één keer per maand uitgebracht. Hierin wordt onder meer een update gegeven van de corona maatregelen meer er wordt ook uitgebreid ingegaan op lopende acties en projectwerking. De nieuwsbrieven worden ook via de website consulteerbaar gemaakt.
Meer dan 550 handelaars en ondernemers schreven zich al in voor deze nieuwsbrief.
Tijdens de corona lockdown én de gefaseerde exit fasen vond niet alleen frequent sectoroverleg plaats (detailhandel, horeca, ambulante handel, evenementen, sportinfrastructuur, …) bleef ook alle overleg van de Economische Raad online plaatsvinden naast alle 5 deelwerkgroepen:
Het internet, ook uw zaak! 2020 werd ook het tweede Lierse VLAIO – subsidieproject Internet, ook uw zaak, goedgekeurd maar door corona kon de digitale beurs niet fysiek plaatsvinden. Dit werd voorbereid met Lierse digitale partners zoals Chuck, Kreatix, Webcrunch, KMO Dynamo, Linda Nuyts, Noticed, Thomas Cornet… en keynote Wouter Torfs. Daarom werd de Digitale Paraplu als online alternatief gecreëerd:
In afwachting werd een gloednieuw digitaal platform in het leven geroepen: https://digitaleparaplu.shoppeninlier.be/ waarop we de voornoemde Lierse digitale experten een forum bieden om hun tips & tricks met Lierse ondernemers te delen.
In zomer ’21 is de deelname aan Someflex geanalyseerd en worden inactieve leden geschrapt om plaats te maken voor ondernemers die dit wel actief gebruiken. Van deze laatsten voorzien we ook testimonials op de Digitale Paraplu. Someflex wordt ook met een promofilm gepromoot tijdens de RISE – sessies.
De fysieke digitale beurs wordt opnieuw in de steigers gezet voor najaar ’21.
Netwerkavonden voor handelaars/ondernemers
Door de federale corona – maatregelen konden in 2020 en nadien geen netwerkevents meer plaatsvinden, m.u.v. digitale meetings en overlegmomenten zoals een infosessie over openbare aanbestedingen en een infosessie over tewerkstelling.
- N.a.v. de presentatie overheidsopdrachten dd. 25 november ‘20 presentatie overheidsopdrachten tijdens een online netwerkevent van o.m. L4B i.s.m. stad Lier, werd in voorjaar ’21 een lijst met activiteiten van ondernemingen opgemaakt op maat van Lier voor bv. interne, lokale aankopen van de technische dienst e.a.
- Het online netwerkevent tewerkstelling vond 26 maart plaats in samenwerking met VDAB, VOKA, i-diverso, Lier4business & stad Lier (ondernemen en diversiteit).
Shopmagazine 5de editie 2021
De verspreiding van een nieuwe editie wordt opnieuw ingepland in november met het oog op de piekkoopperiode van de eindejaarsfeesten (Sinterklaas, Kerst, nieuwjaar) maar ook met voldoende ‘houdbare’ informatie voor het begin van voorjaar 2022. Uiteraard komt er opnieuw een digitale versie van het magazine voor verspreiding via sociale media en websites.
90 handelaars/ondernemers schreven zich in. Hierop werd enkele malen met het redactieteam samen gezeten om de branches/rubriekthema’s te bepalen, de input te bundelen en de aangeleverde persoonlijke quotes te selecteren en redigeren. Hierop werd ook de fotografie-opdracht voorbereid, die in de zomer werd uitgevoerd.
Een update van de visuals werd ook dit voorjaar voorbereid (o.m. Lier. Verrassend dichtbij – kaartje met markering deelnemers, promotie Centrumbonsysteem, …). In zomer ’21 werd ook de aanvullende fotografieopdracht van de covershoot met alle betrokken partners voorbereid.
Verderzetting kernversterkend beleid
- 10 januari 2021: Wintersolden
- 28 maart 2021: Lier Winkelplezier
- 27 juni 2021: Summer Kick Off
- 4 juli 2021: Zomersolden
- 3 oktober 2021: Weekend van de klant in synergie met GrOOte Zondag (voorbereid voorjaar & zomer ’21)
- 5 december 2021: kerstkoopzondag
- 12 december 2021: kerstkoopzondag
- 19 december 2021: kerstkoopzondag
Lier shopping heeft i.s.m. de stad met Valentijn stad Lier omgetoverd tot een liefdevolle locatie. Er werden 220 ballonnen aangekocht in hartvorm, gevuld met helium en voorzien van een gewicht om deze bij de winkels te plaatsen in het kernwinkelgebied.
Beachvlaggen
Lierse handelaars konden intekenen op een groepsaankoop voor het verkrijgen van een beachvlag om deze aan de inkom van hun zaak te plaatsen. De vlaggen zijn voorzien van de tekst ‘welkom’ alsook een schapenkop. Er was een alternerend kleurenpallet vastgelegd in de citymarketing - kleuren die communicatie en Visit in het verleden gebruikten voor campagnes (fuchsia, blauw, groen, rood). In totaal tekenden 28 handelaars/bedrijven in voor dit aanbod.
Lier winkelplezier
Stad Lier voorzag 5.000 bedankkaartjes die Lier shopping kon bedelen in het weekend van Lier Winkelplezier.
Shop, spaar & win - Paasactie: diende gezien de coronamaatregelen verplaatst te worden en werd hervormd tot een GROTE RELANCE ZOMERACTIE:
Tijdens de zomermaanden werden de straten weer opgeleukt door vlaggenlijnen met kleurrijke Lierse vlaggen in het kernwinkelgebied.
Plannen inzake BEELDKWALITEIT KERNWINKELGEBIED
In voorjaar ’21 werd verder gewerkt aan een intern plan & de ontwikkeling van zitbanken rond de bomen in de brede Antwerpsestraat, evenals extra fietsenstallingen. Dit om o.m. hinder van kriskras geplaatste fietsen tegen te gaan en verfraaiing te voorzien.
CITYMARKETING
Bonnenboekje Visit
Visit Lier maaktein het voorjaar een bonnenboekje om te bedelen bij alle Lierse hotels en B&B’s voor bezoekers die 1 of meerdere overnachtingen in Lier boekten. Het boekje bevat kortingen voor toerisme, musea, doe-activiteiten, maar ook kortingen bij de Lierse horeca.
Keukenlokaal + voorbereiding Flanders Food Festival – Lierse Open producentendag
JCI Lier bracht de Lierse topchefs tot bij je thuis! Op een online platform werd elke maand een Lierse chef in de kijker geplaatst die tips en tricks aanleverde, alsook een gerecht dat stap voor stap werd uitgelegd in een tutorial. Om de filmpjes te bekijken werd een kleine bijdrage gevraagd aan de gebruiker en konden Lierse bedrijven zich tot partner kronen binnen dit project. Stad Lier was partner binnen dit project.
In kader van de horeca-relance werden in zomer ’21 binnen de horeca-werkgroep de voorbereidingen gemaakt voor een Lierse Open producentendag (23-24/10) i.k.v. het Flanders Food Festival. In augustus werd de eerste oproep zowel naar de lokale producenten als naar de chefs verspreid.
Samenwerking Thomas More
De cafetaria van Thomas more is gesloten vanaf het academiejaar 2021 waardoor veel studenten de stad zullen intrekken voor hun lunch. In samenwerking met Thomas More is er een oproep gelanceerd bij de Lierse horeca binnen de vesten om een korting/aanbieding te voorzien voor de studenten.
Voortgang website shoppeninlier.be
De profielen van de horeca kregen een facelift op de pagina met extra informatie (na ruime enquête) over de zaak betreffende kindvriendelijkheid, duurzaamheid, type eten, specialiteiten, … alsook een verwijzing naar concullega’s, plekjes die mensen in Lier zeker moeten bezoeken en welke winkels ook je aandacht verdienen. De website wordt nog aangepast zodat bezoekers kunnen zoeken op bepaalde specificaties (bv. type keuken).
- Voorbereiding VLAIO – oproepen CITY OF THINGS & DE PROFPLOEG
In voorjaar ’21 werd met o.m. de Vlaamse Hogescholenraad contact gezocht voor een synergie in een datamatching platform voor co-creatie tussen ondernemingen in Lier (i.k.v. de oproep City of Things). Het voorstel werd ook aan VVSG toegelicht (in afstemming voortgang Smart Retail Dashboard e.a. lopende initiatieven).
Voor De Profploeg werkt het team ondernemen verder met de POM Detailhandelscoach. Hiervoor werden in voorjaar ’21 volgende voorbereidende stappen gezet: verdere optimalisatie leegstandstrategie (vooronderzoek nieuwe bestickeringsactie incl. QR – codes en virtual tours o.v. budgetten) en de verdere actualisering en visualisering van de Infographic (incl. video-animatie).