G
Terug
01/02/SAP/02/01 Promoten Lier als attractieve stad voor shoppen, proeven en beleven

Bevoegde schepen
Ilse Lambrechts
Omschrijving
Om de levendigheid en aantrekkelijkheid van de stad te verhogen, analyseert, organiseert, faciliteert en promoot de stad op maandelijkse basis de detailhandel, horeca & diensten in prioritaire mate in het kernwinkelgebied a.d.h.v. complementaire acties, maatregelen, events, vormingsaanbod & projectwerking.
Stand van zaken (status)
Stand van zaken (toelichting)
De actie loopt zoals voorzien:
- Volgende kernversterkende acties werden in 2024 opgezet:
- Op 7 januari organiseerde team Ondernemen een koopzondag voor de start van de solden.
- Op woensdag 14 februari maakte een cartoonist tekeningen van geliefden in het stadhuis.
- in het weekend van 16 en 17 maart vond Lier Winkelplezier plaats. Wie iets kocht ter waarde van 25 euro bij een Lierse handelaar, mocht draaien aan een Rad van Fortuin en kon Lierse goodies winnen. De hoofdprijs was een ballonvlucht boven Lier. In het kader van deze actie werd de parkeergarage Grote Markt het hele weekend uitgekocht zodat shoppers gratis konden parkeren in de binnenstad.
- samen met SOLag lanceerde team Ondernemen in maart een oproep voor Pop-up invullingen in het pand Antwerpsestraat 3-7. Team Ondernemen zorgde samen met SOLag voor de praktische inrichting van het pand en onderhield contacten met de kandidaten. Vanaf mei 2024 openden de eerste pop-ups van Opnieuw en Co en Yuno. Gedurende heel 2024 waren de 4 pop-ups bijna doorlopend bezet, met ook o.a. Lapin de Lune, Bart Vinyl en Oxfam als huurders. Yuno stroomde in 2024 door naar een vast pand in de Antwerpsestraat.
- In de paasvakantie (30/3- 14/4) werd een Paasactie gehouden. Bij een aankoop vanaf 25 euro in een deelnemende handelszaak kreeg de klant een scheurlot. Daarmee konden 500 chocoladepakketten en een Gouden Ei gewonnen worden.
- Er werden begin mei 124 duurzame Schapenkoppen in drie kleuren opgehangen aan de overspanningen in het kernwinkelgebied om de stad gezelliger in te richten.
- Op zaterdag 25 mei deelde het promoteam van Shoppen in Lier 570 potjes met honing uit van een Lierse imker onder de noemer van de Bij-zonder lekker actie.
- Op 29 en 30 juni vond de jaarlijkse Zomerbraderij plaats in het kernwinkelgebied. Deelnemende handelaars zetten een uitstalling voor hun deur, de gaten werden opgevuld door een samenwerking met lokale verenigingen en externe uitbaters. Team Ondernemen verdeelde waaiers van Shoppen in Lier onder de bezoekers. Er waren ook meet & greets met acteurs van Familie, Andy Peelman, Bumba en Maya De Bij. Op zondag 30/6 werd er tevens een extra Brocantemarkt georganiseerd. Voor deze actie werd de parkeergarage Grote Markt opnieuw een weekend gratis ter beschikking gesteld.
- Tijdens het Weekend van de Klant op 4 en 5 oktober 2024 deelde team Ondernemen opnieuw 3000 goodie bags met Lierse producten en kortingsbonnen bij Lierse handelaars en dienstverleners uit. De parking Grote Markt werd opnieuw gratis ter beschikking gesteld.
- Op Halloween (31/10) organiseerde team Ondernemen opnieuw een zeer succesvolle trick or treat-actie, waarbij kinderen een emmertje kregen en bij deelnemende handelaars snoep kregen.
- Tijdens het Liever Lokaal-weekend op 28 en 29 november werd Sil het Schaap voorgesteld als nieuwe stadsmascotte. Parking Grote Markt werd opnieuw uitgekocht.
- Tijdens de kerstkoopweekends van 6/7 - 13/14 en 20/21 december zorgde team ondernemen voor animatie met Sil, Yeti en Rendier. Er werden kalenders uitgedeeld en mensen konden kerstfoto's nemen in onze photobooth. Team ondernemen huurde ook extra kerststructuren voor de Grote Markt en Sint-Gummaruskerk.
- Stad Lier nam in december '24 deel aan de Liever Lokaal-actie van provincie Antwerpen en stelde een extra prijs, een fiets ter waarde van 2600 euro, als hoofdprijs ter beschikking.
- Team Ondernemen liet een reportage over Lierse handelaars maken door Ment TV voor het programma Trendsetters, dat werd uitgezonden in december 2024.
- Samen met de Lokale Adviesraad Toegankelijkheid en de sociale dienst stelde Team Ondernemen een premiereglement op om handelspanden in het kernwinkelgebied beter toegankelijk te maken via hellende en bellende vlakken. De eerste 6 aanvragen werden goedgekeurd.
- Communicatie: de stad communiceert actief naar verschillende doelgroepen ondernemers:
- Op 22/2 en op 5/9 organiseerde team Ondernemen een 'after work' voor Lierse handelaars, met als doel de acties voor het komende half jaar aan te kondigen en de betrokkenheid te vergroten.
- Shoppen in Lier en de bijhorende sociale media worden permanent geüpdatet.
- De samenwerking met communicatiebureau Noticed omtrent het Shopping Magazine had vertraging opgelopen, maar werd vlot getrokken. Het magazine werd gedrukt op 70.000 exemplaren en gebust in 68.500 bussen in Lier en buurgemeenten eind november 2024. 26 handelaars betaalden een bijdrage om in het magazine te staan.
Tijd (status)
G
Tijd (toelichting)
De actie verloopt volgens de vooropgestelde timing .
Status
2 - HalverwegeStartdatum
01-01-2020Einddatum
31-12-2025Jaarrekening 2024
Rekening 2024 | Budget 2024 | ||
---|---|---|---|
Exploitatie | |||
Ontvangsten | 16.924,00 | 25.000,00 | |
Uitgaven | 251.828,20 | 247.419,99 | |
Saldo Exploitatie | -234.904,20 | -222.419,99 | |
Investeringen | |||
Uitgaven | 16.608,94 | 16.608,95 | |
Saldo Investeringen | -16.608,94 | -16.608,95 | |
-251.513,14 | -239.028,94 |