Omschrijving

Om de levendigheid en aantrekkelijkheid van de stad te verhogen, analyseert, organiseert, faciliteert en promoot de stad op maandelijkse basis de detailhandel, horeca & diensten in prioritaire mate in het kernwinkelgebied a.d.h.v. complementaire acties, maatregelen, events, vormingsaanbod & projectwerking.

Stand van zaken (status)

G

Stand van zaken (toelichting)

De actie loopt zoals voorzien: 

  • Volgende kernversterkende acties werden in 2024 opgezet:
    • Op 7 januari organiseerde team Ondernemen een koopzondag voor de start van de solden.
    • Op woensdag 14 februari maakte een cartoonist tekeningen van geliefden in het stadhuis.
    • in het weekend van 16 en 17 maart vond Lier Winkelplezier plaats. Wie iets kocht ter waarde van 25  euro bij een Lierse handelaar, mocht draaien aan een Rad van Fortuin en kon Lierse goodies winnen. De hoofdprijs was een ballonvlucht boven Lier. In het kader van deze actie werd de parkeergarage Grote Markt het hele weekend uitgekocht zodat shoppers gratis konden parkeren in de binnenstad. 
    • samen met SOLag lanceerde team Ondernemen in maart een oproep voor Pop-up invullingen in het pand Antwerpsestraat 3-7. Team Ondernemen zorgde samen met SOLag voor de praktische inrichting van het pand en onderhield contacten met de kandidaten. Vanaf mei 2024 openden de eerste pop-ups van Opnieuw en Co en Yuno.  
    • In de paasvakantie (30/3- 14/4) werd een Paasactie gehouden. Bij een aankoop vanaf 25 euro in een deelnemende handelszaak kreeg de klant een scheurlot. Daarmee konden 500 chocoladepakketten en een Gouden Ei gewonnen worden. 
    • Er werden begin mei 124 duurzame Schapenkoppen  in drie kleuren opgehangen aan de overspanningen in het kernwinkelgebied om de stad gezelliger in te richten.
    • op zaterdag 25 mei deelde het promoteam van Shoppen in Lier 570 potjes met honing uit van een Lierse imker onder de noemer van de Bij-zonder lekker actie.  
    • Op 29 en 30 juni vond de jaarlijkse Zomerbraderij plaats in het kernwinkelgebied. Deelnemende handelaars zetten een uitstalling voor hun deur, de gaten werden opgevuld door een samenwerking met lokale verenigingen en externe uitbaters. Team Ondernemen verdeelde waaiers van Shoppen in Lier onder de bezoekers.  Er waren ook meet & greets met acteurs van Familie, Andy Peelman, Bumba en Maya De Bij. Op zondag 30/6 werd er tevens een extra Brocantemarkt georganiseerd. Voor deze actie werd de parkeergarage Grote Markt opnieuw een weekend gratis ter beschikking gesteld.  
    • samen  met de Lokale Adviesraad Toegankelijkheid en de sociale dienst stelde  Team Ondernemen een premiereglement op om handelspanden in het kernwinkelgebied beter toegankelijk te maken via hellende en bellende vlakken. 
    • Communicatie: de stad communiceert actief naar verschillende doelgroepen ondernemers: 
      • Op 22/2 organiseerde team Ondernemen een 'after work' voor Lierse handelaars, met als doel de acties voor het komende half jaar aan te kondigen en de betrokkenheid te vergroten.
      • Shoppen in Lier en de bijhorende sociale media worden permanent geüpdatet.
      • De samenwerking met communicatiebureau Noticed omtrent het Shopping Magazine heeft vertraging opgelopen, maar werd vlot getrokken. Er werden deelnemers geworven voor het Shopping Magazine, dat in het najaar van 2024 zal worden verspreid. 

Tijd (status)

G

Tijd (toelichting)

De actie verloopt volgens de vooropgestelde timing .

Status

2 - Halverwege

Startdatum

01-01-2020

Einddatum

31-12-2025