01/15/SAP/01/02 Behandeling meldingen en klachten
Omschrijving
Lier bouwt verder aan een performant en laagdrempelig systeem voor de opvolging van klachten en meldingen en zet zo actief in op een klantgerichte dienstverlening.
Stand van zaken (status)
Stand van zaken (toelichting)
In uitvoering van het reglement klachten en meldingen werd verder werk gemaakt van een degelijke opvolging van klachten en meldingen die de stad bereikten.
In de eerste helft van 2024 ontving de stad 2.278 meldingen (1.099 in het eerste kwartaal, 1.179 in het tweede kwartaal). Dat zijn ruim 200 meldingen meer dan dezelfde periode in 2023. Het gaat dus opnieuw om een aanzienlijke stijging van het aantal meldingen per maand: gemiddeld net geen 380 meldingen per maand tegenover 338 in 2023.
Opmerking: Cijfers over weesfietsen, asbest, milieuhinder, woningkwaliteit, aanvraag rioolnazicht en vraag tot schadevergoeding zitten niet vervat in deze cijfers van de meldingen.
In de eerste helft van 2024 bereikten ook 198 klachten de stad (112 in het eerste kwartaal, 86 in het tweede kwartaal). Jaarlijks wordt de rapportage van de klachten verwerkt in een klachtenrapport dat aan de gemeenteraad ter kennisname wordt voorgelegd.
Tijd (status)
Tijd (toelichting)
Deze actie betreft een continu proces dat in de werking van de organisatie is ingebed.