Algemene toelichting mbt belangrijkste verrichtingen en verklaring van belangrijke materiële verschillen

Algemene inleiding

Terug naar navigatie - Algemene inleiding

De jaarrekening 2021 is de tweede jaarrekening die geconsolideerd werd afgesloten en opgemaakt voor de stad en OCMW Lier. Tenzij het anders wordt vermeld, geven de cijfers hierna steeds de geconsolideerde toestand.

Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt € 2.821.531 en is samengesteld uit de drie volgende saldi die verder wat meer worden toegelicht.
• het exploitatiesaldo: € 7.799.754
• het investeringssaldo: € -463.201
• het financieringssaldo: € -4.515.022

Samen met het resultaat van vorig boekjaar € 8.417.258 EUR sluiten we het huidige boekjaar af met een beschikbaar budgettair resultaat van € 11.238.789.

Wanneer we het exploitatiesaldo verhogen met de teruggevorderde periodieke aflossingen voor een bedrag van € 1.114.234 en verminderen met de betaalde periodieke aflossingen voor een bedrag van € 4.535.743 bekomen we de autofinancieringsmarge voor het boekjaar: € 4.378.245. Deze marge geeft in theorie weer in welke mate er in 2021 nog ruimte was voor bijkomende exploitatieuitgaven en/of een vermindering van exploitatieinkomsten en/of bijkomende leninglasten onder de vorm van intresten en aflossingen van extra leningen. Deze marge volledig benutten door extra leninglasten op te nemen, zou echter de volgende jaren zwaarder belasten. In realiteit is echter vooral de autofinancieringsmarge van het laatste jaar van het meerjarenplan van belang.
Hierna wordt de inhoud van de drie bovenstaande saldi verder toegelicht. We verwijzen ook naar alle relevante cijfergegevens die in tabelvorm na deze toelichting werd opgenomen.

1. De exploitatie

Terug naar navigatie - 1. De exploitatie

De exploitatie sluit af met een positief saldo van € 7.799.754 en levert hiermee een belangrijke bijdrage aan de positieve autofinancieringsmarge. In volgende tabel zien we hoe de ontvangsten en uitgaven zich verhouden tov het budget. Langs de kant van de exploitatie-uitgaven zien we dat het voorziene budget niet volledig werd aangewend. Er blijft een ongebruikt budget van € 3.345.348 ofwel ca 4% onderbenutting, hetgeen vergelijkbaar is met de onderbenutting van 2020. Langs de ontvangstenzijde stellen we vast dat de totale ontvangsten quasi volledig werden gerealiseerd (99,68%). In wat volgt worden de verschillende deelbudgetten meer uitvoerig besproken.

Exploitatie Budget Geboekt saldo vs budget Realisatiegraad
Uitgaven 84.070.940 80.724.604 3.346.336 96,02%
Ontvangsten 88.812.044 88.525.345 286.699 99,68%

1.1 De exploitatie-uitgaven

Terug naar navigatie - 1.1 De exploitatie-uitgaven

TOTAAL
Exploitatieuitgaven Budget vastgelegd saldo vs budget aangerekend realisatiegraad aanrekeningen
Personeelsuitgaven 42.900.035,61 42.727.565,81 237.382,19 42.662.653,42 99,45%
Werkingskosten 18.913.113,88 17.373.134,35 2.141.422,64 16.771.691,24 88,68%
Werkingssubsidies 12.405.415,20 12.280.499,66 186.088,24 12.219.326,96 98,50%
Schuld 2.117.146,99 2.109.695,07 7.451,92 2.109.695,07 99,65%
Overige 7.735.227,86 6.968.361,84 773.002,97 6.962.224,89 90,01%
TOTAAL 84.070.939,54 81.459.256,73 3.345.347,96 80.725.591,58 96,02%

1.1.1 De personeelsuitgaven.

De personeelsuitgaven vormen de belangrijkste uitgavenpost (53% van totale uitgaven). De personeelsuitgaven omvatten de eigenlijke loonkost van het stads- en OCMW-personeel, maar ook deze van het onderwijzend personeel (academies) en aanvullende personeelsgerelateerde uitgaven (responsabiliseringsuitgaven pensioenen, lonen mandatarissen, woon-werkverkeer, maaltijdcheques en dergelijke).  De personeelsuitgaven worden in de loop van het jaar doorlopend gemonitord. Het voorziene budget werd in 2021 quasi volledig aangewend (99,45%). Bij budgetopmaak wordt er naar gestreefd om de overbudgettering maximaal te beperken.

1.1.2. De werkingskosten

De werkingskosten vertegenwoordigen ca 21% van de totale uitgaven.  In vergelijking met 2020 noteren we een heel sterke stijging (+26%) van de werkingskosten (+ € 3,4 Mio). De stijging wordt onder meer verklaard door de uitzonderlijke kosten verbonden aan het vaccinatiecentrum (€ 2,3 Mio) en de sterke stijging van de nutskosten.

Traditioneel is dit de uitgavenpost die het moeilijkste is om correct te budgetteren. We noteren dan ook dit jaar een overbudgettering van ca 11%, ondanks de bijsturingen dewelke nog bij de laatste aanpassing van het MJP werden doorgevoerd. 

De werkingskosten met de grootste budgettaire impact hebben betrekking op de werkingsbijdragen voor afvalverwerking (€ 2.989.774), de terbeschikkingstellingsvergoeding dewelke stad en OCMW betalen aan het bedrijvencentrum Dungelhoef voor het gebruik van het stadskantoor en Sociaal huis (€ 1.450.583), nutskosten overheidsgebouwen (€1.132.125), de diverse ICT-onderhoudscontracten (€ 521.808), elektriciteit Openbare Verlichting (€ 526.082) en zoals aangegeven de uitzonderlijke uitgaven voor het vaccinatiecentrum (€ 2,3 Mio).

1.1.3. De werkingssubsidies

De toegestane werkingssubsidies bedragen € 12.219.327 en vertegenwoordigen daarmee 15% van de totale uitgaven. De belangrijkste toelagen gaan naar sterk verbonden entiteiten : 

  • Lokale Politie Lier : € 6.818.016
  • Hulpverleningszone Rivierenland : € 1.746.194
  • Lago Lier : € 1.393.076
  • Sociaal Restaurant : € 150.000
  • vzw Bressinck : € 138.328
  • vzw Prolier : € 120.000

1.1.4. De schuld/rentelast

De betaalde rentelast bedraagt € 2.109.695 en sluit daarmee nauw aan bij het voorziene budget (99,65%). De rentelast is gedaald ten opzicht van 2020 omdat er geen nieuwe leningen werden afgesloten in 2021 (de uitstaande schuld is gedaald, waardoor ook de betaalde rente daalt).

1.1.5. Overige - Individuele hulpverlening door het OCMW

De uitbetaalde individuele hulpverlening door het OCMW bedroeg in 2021 € 6.607.204, hetgeen een stijging vertegenwoordigt tov 2020 met ca 9%. 

1.2. Exploitatie-ontvangsten

Terug naar navigatie - 1.2. Exploitatie-ontvangsten

TOTAAL
Exploitatieontvangsten Budget vastgestelde rechten saldo vs budget gevorderd realisatiegraad
Fiscale ontvangsten 31.972.655,24 32.021.751,94 -49.096,70 32.021.751,94 100,15%
Ontvangsten uit de werking 19.200.388,11 19.722.635,83 -522.247,72 19.722.635,83 102,72%
Werkingssubsidies 34.770.366,76 34.057.283,45 713.083,31 34.057.283,45 97,95%
Financiële ontvangsten 1.574.552,00 1.553.730,56 20.821,44 1.553.730,56 98,68%
Overige 1.294.082,00 1.169.943,65 124.138,35 1.169.943,65 90,41%
TOTAAL 88.812.044,11 88.525.345,43 286.698,68 88.525.345,43 99,68%

1.2.1. De fiscale ontvangsten

De fiscale ontvangsten vormen de op één na belangrijkste exploitatie-opbrengst (36% van totale exploitatie-ontvangsten). De verwachte opbrengsten werden gerealiseerd met een licht overschot van €49.096,70 (100,15%). De belangrijkste fiscale ontvangsten zijn de opcentiemen op onroerende voorheffing (€14.400.614) en de aanvullende personenbelasting (€ 13.035.320) . Samen maken zij 86% uit van de totale belastingontvangsten. 

Bij de opcentiemen op de onroerende voorheffing noteren we een sterke stijging tov voorgaande jaren (+8,1% t.o.v. 2020). Deze stijging wordt verklaard door twee belangrijke factoren : 

  • Aanpassing van de kadastrale inkomens aan de gewijzigde comfortelementen
  • Nieuwe stadsontwikkelingsprojecten die resulteren in nieuwe belastbare kadastrale inkomens.

Door beide elementen is de belastbare basis vanaf 2020 sterk gestegen. Deze stijging was in 2020 nog onvoldoende verrekend in het voorschottensysteem, waardoor de eindafrekening over 2020 een positief saldo van 1.082.905 EUR vertoonde. Deze eindafrekening over 2020 wordt mee verwerkt in boekjaar 2021 hetgeen de sterke stijging verklaart.

Bij de documentatie van de jaarrekening wordt een overzicht toegevoegd van de opbrengsten per belastingsoort. 

1.2.2. Werkingsontvangsten

De ontvangsten uit de werking bedroegen € 19.722.635 of 22% van de totale exploitatie-opbrengsten. Er werd € 522.248 meer ontvangen dan gebudgetteerd (102,72%).

De belangrijkste werkingsontvangsten zijn de inkomsten van het woonzorgcentrum Paradijs, bestaande uit de tussenkomst via de Vlaamse Sociale Bescherming (VSB) voor een bedrag van € 5.152.054 en de ligdag prijs voor een bedrag van € 4.129.051.  De inkomsten mbt het WZC Paradijs maken zo ca 47% uit van de totale werkingsontvangsten van de groep. In 2021 was er omwille van Covid een hogere leegstand. Het tekort aan inkomsten werd gecompenseerd door de Vlaamse overheid. 

Een andere belangrijke werkingsontvangst betreffen de inkomsten in het kader van het gemeentelijk rioolbeheer voor een bedrag van € 3.102.732 (ca € 64.836 meer dan gebudgetteerd).

Een derde belangrijke bron van inkomsten zijn deze verbonden aan het afvalbeleid (DIFTAR). In 2021 werd er voor € 2.225.877 aan inkomsten geboekt (ca 5% meer dan gebudgetteerd). Tegen deze hogere ontvangst staat ook wel een hogere kost voor afvalverwerking.

Tot slot vormen ook nog de huuropbrengsten (hoofdzakelijk OCMW-patrimonium) een belangrijke bron van inkomsten. Er werden huuropbrengsten uit OCMW-patrimonium gerealiseerd voor een bedrag van € 1.763.297, zijnde ca 2,5% minder dan gebudgetteerd. 

1.2.3 Werkingssubsidies

Het gemeentefonds is een belangrijke financieringsbron voor de lokale overheden. Voor stad en OCMW Lier bedraagt de ontvangen basisdotatie voor het boekjaar 2021 € 12.739.963, zijnde € 171.957,9 meer dan gebudgetteerd. Daarnaast voorziet de Vlaamse regering in een aantal aanvullende dotaties : 

  • Vervanging van vroegere sectorale subsidies : € 925.017
  • Compensatie afschaffing vroegere Elia-taks : € 451.920

Daarnaast voorziet de Vlaamse regering nog in een aantal bijkomende algemene werkingssubsidies dewelke substantieel zijn : 

  • Vlaamse subsidie voor de tussenkomst in de responsabiliseringsbijdrage : € 1.099.433
  • Regularisatiepremie ex-gesco's : € 790.029
  • Vlaamse subsidie in het kader van de valorisatie open ruimte : € 228.282
  • Uitzonderlijke betoelaging in 2021 voor wat betreft het vaccinatiecentrum : € 3.328.262

Een andere belangrijke werkingssubsidie betreft de loonkost van het onderwijzend personeel. Stad Lier is inrichtende macht en moet derhalve deze loonkost budgettair tot uiting brengen in de gemeentelijke boekhouding. Voor 2021 werd een subsidie geboekt voor een bedrag van € 5.378.970.

Ook in het domein Welzijn/Sociale dienstverlening worden belangrijke subsidiestromen ontvangen voor een totaalbedrag van ca € 6.105.000. Aanvullend werden in het domein Welzijn door de Vlaamse en Federale overheden nog specifieke Corona-subsidies verleend voor een totaal bedrag van € 104.226.

1.2.4 Financiële ontvangsten

De stad Lier ontvangt jaarlijks dividenden uit financiële participaties dewelke via financieringsinterkommunale IKA worden aangehouden. Aanvullend worden ook dividenden van Fluvius ontvangen voor de gas- en elektriciteitsvoorziening. Totaal aan geboekte dividenden in 2021 bedroeg € 1.553.730 en sluit hiermee grotendeels aan bij het voorziene budget.

1.2.5. Overige ontvangsten

Bij de overige ontvangsten wordt ook de recuperatie van de specifieke kosten sociale dienst ondergebracht. In 2021 werden er voor een bedrag van € 683.213 aan gemaakte kosten gerecupereerd.

Aanvullende overige ontvangsten betreffen diverse kleinere ontvangsten posten.

2. De investeringen

Terug naar navigatie - 2. De investeringen

Investeringen Budget Geboekt saldo vs budget Realisatiegraad
Uitgaven 20.749.837 10.085.608 10.664.229 48,61%
Ontvangsten 10.154.352 9.622.407 531.945 94,76%

2.1 Investeringsuitgaven

Terug naar navigatie - 2.1 Investeringsuitgaven

In 2021 werd er voor € 10.085.608 aan investeringen gerealiseerd, hetgeen een realisatiegraad van ca 48,61% vertegenwoordigt indien we de rekening vergelijken met de aangepaste budgettering bij de aanpassing van het Meerjarenplan. Langs de kant van de investeringsrealisatie heeft de corona-pandemie relatief weinig impact gehad. De niet-gerealiseerde investeringen worden bijna allemaal overgedragen naar 2021. Bij de toelichting van de jaarrekening wordt een overzicht meegegeven van de overgedragen investeringskredieten. 

Hieronder geven we een overzicht van de belangrijkste investeringsrealisaties in 2021 (bedragen > 50.000 EUR). De vermelde bedragen betreffen enkel de corresponderende uitgaven in 2021 en geven geen indicatie van de totale projectkost.

INVESTERINGSREALISATIE UITGAVEN 2021
Omschrijving Actie Rekening 2021
01/08/SAP/02/02 Project Hoge velden (onteigeningskosten) 1.048.426
01/03/SAP/03/01 Begijnhof: restauratiewerken fase 2/3/4/5 987.395
01/04/SAP/01/23 Ros Beiaard fase 2 947.349
01/08/SAP/01/04 Renovatie Oude Zwartzusterklooster 684.909
01/03/KAP/04/08 Aankoop en verkoop patrimonium 607.707
01/20/KAP/01/03 Optimalisatie dienstverplaatsingen 539.573
01/04/SAP/01/03 Berlaarsestraat en Kluizenplein (Archeologie Normaalschool) 512.154
01/04/KAP/03/05 Onderhoud wegeninfrastructuur 421.135
01/03/KAP/04/24 Heilig Hartkerk: interieur 401.957
01/04/KAP/03/04 Onderhoud waterinfrastructuur 349.737
01/06/SAP/02/04 Renovatie Hal T 272.353
01/03/KAP/04/10 Verhuur buiten sociaal stelsel/ jacht-en visrecht/consessies 256.805
01/17/KAP/01/16 Ondersteuning Lokale Politie Lier 231.250
01/03/SAP/03/02 Sint-Gummaruskerk : restauratiewerken 218.598
01/04/SAP/01/26 Verharding Vesten 208.309
01/04/KAP/03/03 Onderhoud van en investering in openbaar groen 188.879
01/04/KAP/03/02 Onderhoud openbare verlichting en nutsleidingen 173.407
01/19/KAP/02/12 Vernieuwing computers, thin cliënts, laptops en tablets 111.594
01/03/KAP/04/16 Kleine werken allerlei 107.207
01/03/KAP/04/17 Renovaties woningen OCMW 103.477
01/04/SAP/01/11 Investeringen in fietsveiligheid 100.959
01/04/SAP/01/24 Schollebeekstraat 86.546
01/12/KAP/01/20 Gebouwen- en omgevingsbeheer 74.399
01/04/SAP/01/01 Aarschotsesteenweg - Fietspad 72.190
01/05/KAP/03/01 Onderhoud en vernieuwing locaties BKO 66.901
01/03/SAP/01/01 Opmaak beheersplannen en herbestemmingsstudies 64.655
01/08/SAP/01/03 Vernieuwen site minigolf - sportvelden 53.665
Diverse "kleinere" investeringsuitgaven verspreid over een 60-tal acties 1.194.072
TOTAAL 10.085.608

2.2. De investeringsontvangsten

Terug naar navigatie - 2.2. De investeringsontvangsten

De gerealiseerde investeringsontvangsten in 2021 bedragen € 9.622.407 en vertegenwoordigen hiermee ca 94,76% van het voorziene budget. De investeringsontvangsten kunnen uitgesplitst worden in twee grote deelcategorieën : desinvesteringen of verkopen van patrimonium enerzijds, en investeringssubsidies anderzijds.

Wat de verkopen patrimonium betreft, werden er in 2021 enkele belangrijke verkopen gerealiseerd : 

  • Entiteit OCMW : totaal bedrag van € 3.139.016 EUR (Bouwgronden Hagenbroeksesteenweg, grond bij WZC St-Jozef in Kessel, Grondaandelen Handbogenhof, verschillende landbouwpercelen)

Hieronder geven we het overzicht van alle investeringsontvangsten in 2021 per actie.

INVESTERINGSREALISATIE ONTVANGSTEN 2021
Omschrijving Actie Totaal Ontvangen 2021
01/03/SAP/03/01 Begijnhof: restauratiewerken fase 2/3/4/5 3.781.216
01/03/KAP/04/08 Aankoop en verkoop patrimonium 3.139.016
01/03/SAP/03/02 Sint-Gummaruskerk : restauratiewerken 1.000.000
01/17/KAP/01/05 Ontvangen tussenkomst van de hogere overheden in financieringen 979.943
01/03/KAP/04/17 Renovaties woningen OCMW 430.264
01/03/KAP/04/24 Heilig Hartkerk: interieur 111.595
01/04/KAP/03/02 Onderhoud openbare verlichting en nutsleidingen 107.162
01/03/KAP/04/18 SASK: dakherstelling 106.549
01/03/KAP/04/30 Stadhuis: werken beheersplan 38.567
01/04/SAP/01/11 Investeringen in fietsveiligheid 32.362
01/03/SAP/01/01 Opmaak beheersplannen en herbestemmingsstudies 30.024
01/03/KAP/04/25 Heilige Familiekerk: glasramen en vochtproblematiek 17.600
01/03/KAP/04/22 Gevangenenpoort: onderhoud schrijnwerk en dakwerken 7.077
01/20/KAP/01/03 Optimalisatie dienstverplaatsingen 6.670
01/04/KAP/03/06 Ondersteuning en begeleiding bij verkaveling -165.637
TOTAAL 9.622.407

3. Liquiditeit/Financiering

Terug naar navigatie - 3. Liquiditeit/Financiering

Het financieringsbudget vertoont een negatief saldo van - € 4.515.022, hetgeen aanzienlijk afwijkt van het vooropgestelde budget (-2.509.774). Deze afwijking wordt verklaard door het feit dat de verwachte lening van 2.200.000 EUR niet werd opgenomen.

3.1. Financieringsuitgaven

De financieringsuitgaven bestaan hoofdzakelijk uit de periodieke aflossingen van de lopende financieringen. De afwijking tussen rekening en budget wordt verklaard door het feit dat in het budget ook aflossingen worden meegeteld voor de lopende obligatielening van 10.000.000 EUR. Dit wordt gedaan om bij de opmaak van het MJP de lasten van de obligatielening ook in rekening te nemen bij de berekening van de autofinancieringsmarge.

3.2. Financieringsontvangsten

Doordat de realisatiegraad van de investeringsuitgaven slechts op 49% lag, was er geen bijkomende financieringsbehoefte. De lening van € 2.200.000 werd daarom niet opgenomen (via de overdrachten werd deze overgeboekt naar 2022). 

Verklaring materiële verschillen exploitatie-uitgaven

Terug naar navigatie - Verklaring materiële verschillen exploitatie-uitgaven

Bij opmaak van budget en MJP wordt een inschatting gemaakt van de verwachte ontvangsten en uitgaven op actieniveau. In geval er bij realisatie belangrijke afwijkingen zijn tussen deze ramingen en het uiteindelijke resultaat is het nuttig om deze te verklaren. Hieronder worden de belangrijkste afwijkingen opgelijst en verklaard voor wat betreft de exploitatie-uitgaven.

Actie Budget Geboekt Saldo Verklaring
01/21/KAP/04/04 Uitbating Vaccinatiecentrum De Mol - Project Vaccinatieteams 1.735.968 893.823 842.146 Aangezien het vaccinatiecentrum Pallieterland voor een groot deel kon rekenen op inzet van vrijwillige vaccinatoren was de voorziene toelage ruimschoots voldoende. Het saldo zal in het budget 2022 opnieuw ingeschreven moeten worden om het vervolg van de campagne te financieren (tot 30/4/22).
01/11/KAP/05/01 Toekenning leefloon 5.673.282 5.005.079 668.203 De uitgaven leefloon zijn moeilijk exact te budgetteren. Langs de ontvangstenzijde noteren we dezelfde overbudgettering,
01/11/SAP/01/05 Verhoging aantal werkervaringsplaatsen voor leefloners (art. 60) 1.197.138 814.844 382.294 De onderbenutting van het budget kan verklaard worden door 2 oorzaken. In 2021 was er een onderbezetting van het team dat in staat voor de werkactivering. Anderzijds was het omwille van Corona niet evident om nieuwe trajecten op te starten bij bedrijven.
01/06/KAP/03/07 Onthaal en begeleiding bezoekers 296.184 183.892 112.292 Op deze actie worden de uitgaven en ontvangsten geboekt van de toeristische activiteiten (vb cycling diners e.d.). Als gevolg van de corona-pandemie werd het vooropgestelde budget niet gerealiseerd.
01/18/KAP/05/01 Verloning medewerkers 31.589.126 31.476.987 112.139 De loonkost van stad en OCMW is onmogelijk exact te budgetteren. In de loop van het jaar zijn er immers mutaties van personeel, ziekte, wijziging van arbeidsregime dewelke een impact hebben op de te betalen loonkost. De afwijking tussen budget en rekening daalt wel jaarlijks en is nu nog minimaal.
01/12/KAP/01/07 Samenwerking met derden i.f.v. optimale zorg 448.064 339.190 108.874 Betreft o.m. diensten in WZC die worden doorgerekend, langs uitgavenkant ook minder uitgaven.
01/13/KAP/03/01 Optimalisatie en financiering afvalverwerking 2.862.217 2.989.774 -127.558 De kosten voor afvalverwerking zijn moeilijk exact in te schatten, want zijn afhankelijke van de aangeboden hoeveelheid huisvuil. De afwijking is uiteindelijk relatief beperkt en de extra uitgaven resulteren ook in hoger dan verwachte ontvangsten.
01/03/KAP/04/03 Nutsvoorzieningen voor stadsgebouwen (gas, elektriciteit, water) 975.000 1.132.125 -157.125 Door de sterke prijsstijgingen in het najaar werd het voorziene budget voor nutskosten overschreden. Een belangrijk aandachtspunt voor budget 2022 omdat de prijsstijgingen aanhouden.
01/01/KAP/03/45 Vlot en kwalitatief afleveren van omgevingsvergunningen 0 191.204 -191.204 Gelet op accuut personeelstekort werd tijdelijk beroep gedaan op externe dienstverlening om de lopende omgevingsvergunningen tijdig en correct te kunnen afhandelen.
01/21/KAP/04/03 Inrichting en exploitatie Vaccinatiecentrum De Mol - Project Infrastructuur 1.477.800 1.844.249 -366.449 Bij de laatste aanpassing MJP was er nog onvoldoende zicht op de verlenging van de vaccinatiecampagne waardoor de nodige budgetten niet tijdig werden aangepast. De bijkomende uitgaven worden volledig gecompenseerd door bijkomende subsidies van de Vlaamse overheid.

Verklaring materiële verschillen exploitatie-ontvangsten.

Terug naar navigatie - Verklaring materiële verschillen exploitatie-ontvangsten.

Bij opmaak van budget en MJP wordt een inschatting gemaakt van de verwachte ontvangsten en uitgaven op actieniveau. In geval er bij realisatie belangrijke afwijkingen zijn tussen deze ramingen en het uiteindelijke resultaat is het nuttig om deze te verklaren. Hieronder worden de belangrijkste afwijkingen opgelijst en verklaard voor wat betreft de exploitatie-ontvangsten.

Actie Budget Geboekt Saldo Verklaring
01/11/KAP/05/01 Toekenning leefloon 5.161.505 4.511.920 649.585 Zie ook opmerking langs de uitgavenzijde. Deze inkomsten zijn moeilijk exact te budgetteren
01/18/KAP/05/01 Verloning medewerkers 2.204.739 1.710.002 494.737 De ontvangen personeelssubsidies zijn lager dan gebudgetteerd. Aandachtspunt zijn de terugvorderingen van het H. Hart ziekenhuis mbt het destijds gedetacheerd personeel. De overbudgettering werd ten opzichte van vorig boekjaar al deels bijgestuurd.
01/21/KAP/04/04 Uitbating Vaccinatiecentrum De Mol - Project Vaccinatieteams 1.735.969 1.484.589 251.380 De subsidie voor het medische luik van de vaccinatiecampagne werd gefaseerd uitbetaald door het Agentschap Zorg en Gezondheid. Aangezien het vaccinatiecentrum Pallieterland voor een groot deel kon rekenen op inzet van vrijwillige vaccinatoren is het niet nodig geweest om het laatste saldo van de toelage op te vragen.
01/11/SAP/01/05 Verhoging aantal werkervaringsplaatsen voor leefloners (art. 60) 886.451 682.172 204.279 De onderbenutting van het budget kan verklaard worden door 2 oorzaken. In 2021 was er een onderbezetting van het team dat in staat voor de werkactivering. Anderzijds was het omwille van Corona niet evident om nieuwe trajecten op te starten bij bedrijven.
01/14/KAP/01/09 Inning GAS-boetes 950.000 775.576 174.424 Bij de laatste aanpassing MJP werd reeds een beperkte verhoging van inkomsten ingeschreven in het kader van de nieuwe GAS-5 regelgeving waarbij ook beperkte snelheidsovertredingen kunnen geïnd worden via GAS. Deze nieuwe werkwijze werd pas in 2022 opgestart waardoor de verhoogde ontvangsten niet werden gerealiseerd.
01/06/KAP/03/07 Onthaal en begeleiding bezoekers 342.000 197.567 144.433 Op deze actie worden de uitgaven en ontvangsten geboekt van de toeristische activiteiten (vb cycling diners e.d.). Als gevolg van de corona-pandemie werd het vooropgestelde budget niet gerealiseerd.
01/21/KAP/02/01 Verzekeringen 130.000 8.935 121.065 Relatief weinig schadedossiers in 2021.
01/12/KAP/01/07 Samenwerking met derden i.f.v. optimale zorg 461.700 356.583 105.117 Betreft o.m. diensten in WZC die worden doorgerekend, langs uitgavenkant ook minder uitgaven.
01/13/KAP/03/01 Optimalisatie en financiering afvalverwerking 2.118.862 2.225.877 -107.015 De kosten voor afvalverwerking zijn moeilijk exact in te schatten, want zijn afhankelijke van de aangeboden hoeveelheid huisvuil. De afwijking is uiteindelijk relatief beperkt en de extra uitgaven resulteren ook in hoger dan verwachte ontvangsten.
01/17/KAP/01/19 Overige financiële aangelegenheden 53.800 212.604 -158.804 De overheadkosten voor het vaccinatiecentrum werden op deze actie geboekt.
01/17/KAP/01/06 Ontvangen belastingen geïnd door de hogere overheid 27.792.115 28.048.623 -256.508 De ontvangsten APB werden via de aanpassing MJP bijgestuurd, dus deze sluiten aan bij de werkelijke ontvangsten. De ontvangsten mbt onroerende voorheffing waren iets hoger dan gebudgetteerd (vooral door sterkere stijging van de belastbare kadastrale inkomens).
01/17/KAP/01/10 Ontvangen Gemeentefonds , sectorale subsidies en bijdragen contingentgesco's 14.283.051 14.549.702 -266.651 De afrekening van het gemeentefonds resulteerde in een hoger dan voorziene toelage.
01/21/KAP/04/03 Inrichting en exploitatie Vaccinatiecentrum De Mol - Project Infrastructuur 1.477.800 1.844.249 -366.449 Op het moment van aanpassing MJP zou de vaccinatiecampagne afgerond worden tegen midden oktober 2021. Aangezien de campagne werd verlengd, werden er bijkomende subsidies verleend.
01/12/KAP/01/13 Organisatie inkomstenbeheer WZC 8.652.500 9.281.106 -628.606 De ontvangsten van het WZC bestaan uit twee belangrijke stromen : enerzijds de ligdagprijs en anderzijds de tussenkomst via de VSB (Vlaamse Sociale Bescherming). Voor de ligdagprijs werden er leegstandcompensaties ontvangen ikv Corona. Wat betreft de tussenkomst VSB, deze wordt jaarlijks in detail geraamd en geoptimaliseerd in samenwerking met een externe partner. In 2021 lagen de werkelijke ontvangsten hoger dan verwacht.