G
Terug
01/02/SAP/02/01 Promoten Lier als attractieve stad voor shoppen, proeven en beleven
Bevoegde schepen
Ilse Lambrechts
Omschrijving
Om de levendigheid en aantrekkelijkheid van de stad te verhogen, analyseert, organiseert, faciliteert en promoot de stad op maandelijkse basis de detailhandel, horeca & diensten in prioritaire mate in het kernwinkelgebied a.d.h.v. complementaire acties, maatregelen, events, vormingsaanbod & projectwerking.
Stand van zaken (indicator)
Stand van zaken (toelichting)
Het vooropgestelde resultaat voor deze actie kan worden behaald:
- De elektronische nieuwsbrief team ondernemen “De Economische Raad informeert” wordt maandelijks uitgebracht.
- Tijdens de corona lockdown én de gefaseerde exit fasen vond niet alleen frequent sectoroverleg plaats (detailhandel, horeca, ambulante handel, evenementen, sportinfrastructuur, …), ook alle overleg van de Economische Raad bleef online plaatsvinden.
- Voorjaar 2021:
- N.a.v. de presentatie overheidsopdrachten tijdens een online netwerkevent werd een lijst met activiteiten van ondernemingen opgemaakt op maat van Lier voor bv. interne, lokale aankopen van de technische dienst e.a.
- In het kader van beeldkwaliteit kernwinkelgebied werd verder gewerkt aan een intern plan & de ontwikkeling van zitbanken rond de bomen in de brede Antwerpsestraat, evenals extra fietsenstallingen.
- Bonnenboekje VISIT in het kader van citymarketing werd uitgewerkt.
- Er werd met o.m. de Vlaamse Hogescholenraad contact gezocht voor een synergie in een datamatching platform voor co-creatie tussen ondernemingen in Lier (i.k.v. de oproep City of Things). Het voorstel werd ook aan VVSG toegelicht (in afstemming voortgang Smart Retail Dashboard e.a. lopende initiatieven).
- Voor De Profploeg werkt het team ondernemen verder met de POM Detailhandelscoach. Hiervoor werden in voorjaar ’21 volgende voorbereidende stappen gezet: verdere optimalisatie leegstandstrategie (vooronderzoek nieuwe bestickeringsactie incl. QR – codes en virtual tours o.v. budgetten) en de verdere actualisering en visualisering van de Infographic (incl. video-animatie).
- 26/3/2021 Het online netwerkevent tewerkstelling vond plaats in samenwerking met VDAB, VOKA, i-diverso, Lier4business & stad Lier (ondernemen en diversiteit).
- Zomer 2021:
- de deelname aan Someflex werd geanalyseerd
- In kader van de horeca-relance werden in zomer ’21 binnen de horeca-werkgroep de voorbereidingen gemaakt voor een Lierse Open producentendag (23-24/10) i.k.v. het Flanders Food Festival. In augustus werd de eerste oproep zowel naar de lokale producenten als naar de chefs verspreid.
- November 2021: shopmagazine editie 5 met 90 ingeschreven ondernemers
- Voortgang website shoppeninlier.be
De profielen van de horeca kregen een facelift op de pagina met extra informatie (na ruime enquête) over de zaak betreffende kindvriendelijkheid, duurzaamheid, type eten, specialiteiten, …
Tijd (indicator)
G
Tijd (toelichting)
De actie verloopt volgens de vooropgestelde timing :
- Er werd waar mogelijk ingespeeld op de noden die ontstonden vanwege de coronacrisis
- De gewone dienstverlenging werd zoveel mogelijk bestendigd
Status
2-HalverwegeStartdatum
01-01-2020Einddatum
31-12-2025Jaarrekening 2021
Rekening 2021 | Budget 2021 | ||
Exploitatie | |||
Ontvangsten | 0,00 | 0,00 | |
Uitgaven | 145.728,20 | 209.220,00 | |
Saldo Exploitatie | -145.728,20 | -209.220,00 |