01/02 Ondernemen

Overkoepelende evaluatie beleidsdoelstelling

Terug naar navigatie - Overkoepelende evaluatie beleidsdoelstelling

Stad Lier stimuleert ondernemen onder meer door in te zetten op een sterke economie en zich verder te profileren als ideale winkelstad. De prioritaire actieplannen blijven momenteel binnen het vooropgestelde budget. De meeste prioritaire acties  lopen zoals voorzien en volgens de vooropgestelde planning. Het voeren van de strategie voor leegstandbestrijding vraagt nog bijkomende aandacht.

Prioritaire Actieplannen

Terug naar navigatie - Prioritaire Actieplannen

01/02/SAP/01 Sterke economie

Terug naar navigatie - 01/02/SAP/01 Sterke economie

Omschrijving

Team ondernemen van stad Lier realiseert en onderhoudt een structureel en kwalitatief samenwerkingsverband met alle relevante ondernemersorganisaties (vzw Duwijck, vzw Bollaarpark, Lier4Business, Lier Shopping vzw, UNIZO, Voka, JCI, Incubator, …)  actief in de stad, door gemiddeld eenmaal per maand aan een activiteit te participeren en jaarlijks medeorganisator te zijn van minstens 2 activiteiten of projecten.

Geld (indicator)

G

Geld (toelichting)

Het actieplan blijft binnen het vooropgestelde budget.

Rekening 2022 Budget 2022
Exploitatie
Uitgaven 3.960,41 86.520,00
Saldo Exploitatie -3.960,41 -86.520,00
Aantal door Stad Lier bijgewoonde overlegmomenten met of activiteiten van Lierse ondernemersverenigingen die tot doel hebben om de samenwerking met de Stad te versterken (jaarlijks)

Het aantal door Stad Lier bijgewoonde overlegmomenten met of activiteiten van Lierse ondernemersverenigingen die tot doel hebben om de samenwerking met de Stad te versterken.

  • Frequentie: jaarlijks

Aantal activiteiten of projecten van Lierse ondernemersverenigingen met Stad Lier als medeorganisator (jaarlijks)

Het aantal activiteiten of projecten van Lierse ondernemersverenigingen met Stad Lier als medeorganisator.

  • Frequentie: jaarlijks

Actie

01/02/SAP/02 Winkelstad

Terug naar navigatie - 01/02/SAP/02 Winkelstad

Omschrijving

Lier realiseert tegen 31/12/2024 een afname van het leegstandspercentage in het kernwinkelgebied, een hogere koopbinding van de Lierenaars en een toename van de koopattractie vanuit minstens 5 omliggende gemeenten vergeleken met 01/01/2020 d.m.v. een actief leegstandsbeleid, kernversterkende acties en events naar horeca, handelaars en diensten, maatregelen en complementaire acties om het kernwinkelgebied aantrekkelijker te maken en ondernemers te ondersteunen bij hun bedrijfsvoering.

Geld (indicator)

G

Geld (toelichting)

Het actieplan blijft binnen het vooropgestelde budget.

 

Rekening 2022 Budget 2022
Exploitatie
Ontvangsten 25.000,00 25.000,00
Uitgaven 219.580,56 244.920,00
Saldo Exploitatie -194.580,56 -219.920,00
Percentage leegstaande handelspanden ten opzichte van alle handelspanden in het kernwinkelgebied (jaarlijks)

Het percentage leegstaande handelspanden ten opzichte van alle handelspanden in het kernwinkelgebied.

  • Frequentie: jaarlijks

Goedgekeurde premieaanvragen leegstandbestrijding (jaarlijks)

Dit betreft het aantal goedgekeurde premieaanvragen in het kader van leegstandbestrijding.

  • Frequentie: jaarlijkse meting

Koopbinding Lierenaars (jaarlijks)

Het percentage van hun budget voor dit type goederen dat Lierenaars in hun eigen stad besteden met opdeling naar:

  • Dagelijkse goederen: goederen voor dagelijks gebruik die in hoge frequentie worden aangekocht. (Voorbeelden zijn groenten, fruit, vlees, brood, enz.)
  • Periodieke goederen: goederen die met een zekere regelmaat worden aangekocht. Hierbij gaat de aankoper actief uitkijken naar gewenste kwaliteit, prijzen,
    … Voorbeelden hiervan zijn kledij, schoenen, boeken, kleinere huishoudartikelen, enz.

Frequentie: jaarlijks


Koopattractie vanuit buurgemeenten (jaarlijks)

Koopattractie vanuit buurgemeenten. Het percentage geeft aan welk aandeel van de totale bestedingen in een gemeente afkomstig is van inwoners uit andere gemeenten. Hierbij is er een opdeling naar:

  • Dagelijkse goederen: goederen voor dagelijks gebruik die in hoge frequentie worden aangekocht. (Voorbeelden zijn groenten, fruit, vlees, brood, enz.)
  • Periodieke goederen: goederen die met een zekere regelmaat worden aangekocht. Hierbij gaat de aankoper actief uitkijken naar gewenste kwaliteit, prijzen,
    … Voorbeelden hiervan zijn kledij, schoenen, boeken, kleinere huishoudartikelen, enz.

Frequentie: jaarlijks


Actie