Algemene toelichting mbt belangrijkste verrichtingen en verklaring van belangrijke materiële verschillen

Algemene inleiding

Terug naar navigatie - Algemene inleiding

De jaarrekening 2022 is de derde jaarrekening die geconsolideerd werd afgesloten en opgemaakt voor de stad en OCMW Lier. Tenzij het anders wordt vermeld, geven de cijfers hierna steeds de geconsolideerde toestand.

Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt € -4.832.154 en is samengesteld uit de drie volgende saldi die verder wat meer worden toegelicht.
• het exploitatiesaldo: € 3.233.300
• het investeringssaldo: € -3.333.782
• het financieringssaldo: € -4.731.673

Samen met het resultaat van vorig boekjaar € 11.239.184  sluiten we het huidige boekjaar af met een beschikbaar budgettair resultaat van 6.407.030

Wanneer we het exploitatiesaldo verhogen met de teruggevorderde periodieke aflossingen voor een bedrag van € 989.693 en verminderen met de betaalde periodieke aflossingen voor een bedrag van € 4.584.434 bekomen we de autofinancieringsmarge voor het boekjaar:     € - 361.441 Deze marg e geeft in theorie weer in welke mate er in 2023 onvoldoende ruimte was voor bijkomende exploitatie uitgaven en/of een vermindering van exploitatie inkomsten en/of bijkomende leninglasten onder de vorm van intresten en aflossingen van extra leningen. In realiteit is echter vooral de autofinancieringsmarge van het laatste jaar van het meerjarenplan van belang.

Hierna wordt de inhoud van de drie bovenstaande saldi verder toegelicht. We verwijzen ook naar alle relevante cijfergegevens die in tabelvorm na deze toelichting werd opgenomen.

1. De exploitatie

Terug naar navigatie - 1. De exploitatie

De exploitatie sluit af met een positief saldo van € 3.233.300 en levert hiermee een belangrijke bijdrage aan de positieve autofinancieringsmarge. In volgende tabel zien we hoe de ontvangsten en uitgaven zich verhouden tov het budget. Langs de kant van de exploitatie-uitgaven zien we dat het voorziene budget niet volledig werd aangewend. Er blijft een ongebruikt budget van € 3.882.369 ofwel ca 4% onderbenutting, hetgeen vergelijkbaar is met de onderbenutting van 2021. Langs de ontvangstenzijde stellen we vast dat de totale ontvangsten € 3.132.376 lager liggen dan gebudgetteerd, er werd zo'n 97 % gerealiseerd. In wat volgt worden de verschillende deelbudgetten meer uitvoerig besproken.

Exploitatie Budget Geboekt saldo vs budget Realisatiegraad
Uitgaven 93.248.299 89.365.930 3.882.369 95,84%
Ontvangsten 95.731.607 92.599.231 3.132.376 96,73%

1.1 De exploitatie-uitgaven

Terug naar navigatie - 1.1 De exploitatie-uitgaven

Exploitatieuitgaven Budget vastgelegd saldo vs budget aangerekend realisatiegraad aanrekeningen
Personeelsuitgaven 48.270.057,33 48.142.669,18 160.037,78 48.110.019,55 99,67%
Werkingskosten 21.120.788,51 18.729.343,36 2.901.506,32 18.219.282,19 86,26%
Werkingssubsidies 13.525.651,90 13.033.096,10 509.755,80 13.015.896,10 96,23%
Schuld 2.183.640,00 2.104.070,12 79.569,88 2.104.070,12 96,36%
Overige 8.148.161,38 7.918.026,11 231.499,02 7.916.662,36 97,16%
TOTAAL 93.248.299,12 89.927.204,87 3.882.368,80 89.365.930,32 95,84%

1.1.1 De personeelsuitgaven.

De personeelsuitgaven vormen de belangrijkste uitgavenpost (54% van totale uitgaven). De personeelsuitgaven omvatten de eigenlijke loonkost van het stads- en OCMW-personeel, maar ook deze van het onderwijzend personeel (academies) en aanvullende personeels gerelateerde uitgaven (responsabiliseringsuitgaven pensioenen, lonen mandatarissen, woon-werkverkeer, maaltijdcheques en dergelijke).  De personeelsuitgaven worden in de loop van het jaar doorlopend gemonitord. Het voorziene budget werd in 2022 quasi volledig aangewend (99,67%). Bij budgetopmaak wordt er naar gestreefd om de overbudgettering maximaal te beperken.

1.1.2. De werkingskosten

De werkingskosten vertegenwoordigen ca 20% van de totale uitgaven.  In vergelijking met 2021 noteren we een fundamentele stijging (+8.6%) van de werkingskosten (+ € 1,5 Mio). De stijging wordt volledig  verklaard door de toegenomen  inflatie en bijhorende prijsstijgingen grondstoffen en energiekosten. Deze laatste werden constant gemonitord en er werden verschillende energiebesparende maatregelen genomen om de stijging van de energiekosten maximaal binnen de perken te houden.

Traditioneel is dit de uitgavenpost die het moeilijkste is om correct te budgetteren. We noteren dan ook dit jaar een overbudgettering van ca 14%, ondanks de bijsturingen dewelke nog bij de laatste aanpassing van het MJP werden doorgevoerd. 

De werkingskosten met de grootste budgettaire impact hebben betrekking op de werkingsbijdragen voor afvalverwerking (€ 3.121.270), de terbeschikkingstellingsvergoeding dewelke stad en OCMW betalen aan het bedrijvencentrum Dungelhoef voor het gebruik van het stadskantoor en Sociaal huis (€ 1.507.538), nutskosten overheidsgebouwen  (€ 2.327.898), de diverse ICT-onderhoudscontracten (€ 548.590), elektriciteit Openbare Verlichting (€ 811.139).

1.1.3. De werkingssubsidies

De toegestane werkingssubsidies bedragen € 13.015.896 en vertegenwoordigen daarmee 15% van de totale uitgaven. De belangrijkste toelagen gaan naar sterk verbonden entiteiten : 

  • Lokale Politie Lier : € 7.438.346
  • Hulpverleningszone Rivierenland : € 1.746.194
  • Lago Lier : € 1.462.262
  • Reuzenfeest : € 189.786
  • vzw Prolier : € 155.000
  • Sociaal Restaurant : € 150.000
  • vzw Bressinck : € 144.987

1.1.4. De schuld/rentelast

De betaalde rentelast bedraagt € 2.104.070  en sluit daarmee nauw aan bij het voorziene budget (96,36%). De rentelast is gedaald ten opzicht van 2021 omdat er geen nieuwe leningen werden afgesloten in 2022 (de uitstaande schuld is gedaald, waardoor ook de betaalde rente daalt).

1.1.5. Overige - Individuele hulpverlening door het OCMW

De uitbetaalde individuele hulpverlening door het OCMW bedroeg in 2022 € 7.372.149, hetgeen een stijging vertegenwoordigt tov 2021 met ca 11,5 %

1.2. Exploitatie-ontvangsten

Terug naar navigatie - 1.2. Exploitatie-ontvangsten

Exploitatieontvangsten Budget vastgestelde rechten saldo vs budget gevorderd realisatiegraad
Fiscale ontvangsten 34.401.516,18 34.031.391,48 370.124,70 34.031.391,48 98,92%
Ontvangsten uit de werking 20.404.523,81 20.046.631,67 357.892,14 20.046.631,67 98,25%
Werkingssubsidies 38.384.469,62 35.889.013,73 2.495.455,89 35.889.013,73 93,50%
Financiële ontvangsten 1.118.982,00 1.165.121,26 -46.139,26 1.165.121,26 104,12%
Overige 1.422.115,00 1.467.072,67 -44.957,67 1.467.072,67 103,16%
TOTAAL 95.731.606,61 92.599.230,81 3.132.375,80 92.599.230,81 96,73%

1.2.1. De fiscale ontvangsten

De fiscale ontvangsten vormen de op één na belangrijkste exploitatie-opbrengst (37% van totale exploitatie-ontvangsten). De verwachte opbrengsten werden voor 99 % gerealiseerd . De belangrijkste fiscale ontvangsten zijn de opcentiemen op onroerende voorheffing (€14.054.621) en de aanvullende personenbelasting (€ 14.704.113) . Samen maken zij 84,5 % uit van de totale belastingontvangsten. 

Bij de opcentiemen op de onroerende voorheffing noteren we een lichte daling. (-2.,5% t.o.v. 2021). Deze daling wordt wordt verklaard door het feit dat  in  2021  een verrekening van 2020 gebeurde waardoor er daar extra ontvangsten werden gegenereerd.

De belangrijke factoren die  positieve invloed hebben op de onroerende voorheffing  blijven  : 

  • Aanpassing van de kadastrale inkomens aan de gewijzigde comfortelementen
  • Nieuwe stadsontwikkelingsprojecten die resulteren in nieuwe belastbare kadastrale inkomens.

Bij de documentatie van de jaarrekening wordt een overzicht toegevoegd van de opbrengsten per belastingsoort. 

1.2.2. Werkingsontvangsten

De ontvangsten uit de werking bedroegen € 20.046.632 of 22% van de totale exploitatie-opbrengsten. Er werd € 357.892 minder ontvangen dan gebudgetteerd (98,25,%).

De belangrijkste werkingsontvangsten zijn de inkomsten van het woonzorgcentrum Paradijs, bestaande uit de tussenkomst via de Vlaamse Sociale Bescherming (VSB) voor een bedrag van € 5.580.899 en de ligdag prijs voor een bedrag van € 3.869.125  De inkomsten mbt het WZC Paradijs maken zo ca 47% uit van de totale werkingsontvangsten van de groep. In 2022 was er omwille van personeelstekorten  een hogere leegstand, wat heeft geleid tot een daling in de ontvangsten uit de ligdagprijzen.

Een andere belangrijke werkingsontvangst betreffen de inkomsten in het kader van het gemeentelijk rioolbeheer voor een bedrag van € 2.898. 356  ( ca € 200.298 minder dan gebudgetteerd).

Een derde belangrijke bron van inkomsten zijn deze verbonden aan het afvalbeleid (DIFTAR). In 2022  werd er voor € 2.207.123 aan inkomsten geboekt (ca 3,5% meer dan gebudgetteerd). Tegen deze hogere ontvangst staat ook wel een hogere kost voor afvalverwerking.

Tot slot vormen ook nog de huuropbrengsten (hoofdzakelijk OCMW-patrimonium) een belangrijke bron van inkomsten. Er werden huuropbrengsten uit OCMW-patrimonium gerealiseerd voor een bedrag van € 1.741.303, zijnde ca 6 % minder dan gebudgetteerd.  Doot de gefaseerde renovatie van de begijnhofwoningen, staan hoe langer hoe meer woningen leeg in afwachting van deze renovatie, dit heeft uiteraard tijdelijk een negatieve impact op de ontvangsten uit de verhuringen.

1.2.3 Werkingssubsidies

Het gemeentefonds is een belangrijke financieringsbron voor de lokale overheden. Voor stad en OCMW Lier bedraagt de ontvangen basisdotatie voor het boekjaar 2022 € 13.184.732, zijnde € 2.170 minder dan gebudgetteerd. Daarnaast voorziet de Vlaamse regering in een aantal aanvullende dotaties : 

  • Vervanging van vroegere sectorale subsidies : € 925.017
  • Compensatie afschaffing vroegere Elia-taks : € 451.920

Daarnaast voorziet de Vlaamse regering nog in een aantal bijkomende algemene werkingssubsidies dewelke substantieel zijn :

  • Vlaamse subsidie voor de tussenkomst in de responsabiliseringsbijdrage :  € 1.346.443
  • Regularisatiepremie ex-gesco's : € 790.029
  • Vlaamse subsidie in het kader van de valorisatie open ruimte : € 353.774
  • Uitzonderlijke betoelaging in 2022 voor wat betreft het vaccinatiecentrum : € 901.195

Een andere belangrijke werkingssubsidie betreft de loonkost van het onderwijzend personeel. Stad Lier is inrichtende macht en moet derhalve deze loonkost budgettair tot uiting brengen in de gemeentelijke boekhouding. Voor 2022 werd een subsidie geboekt voor een bedrag van € 7.377.923.

Ook in het domein Welzijn/Sociale dienstverlening worden belangrijke subsidiestromen ontvangen voor een totaalbedrag van ca € 6.335.829 Aanvullend werden in het domein Welzijn door de Vlaamse en Federale overheden nog specifieke Corona-subsidies verleend voor een totaal bedrag van € 12.400

1.2.4 Financiële ontvangsten

De stad Lier ontvangt jaarlijks dividenden uit financiële participaties dewelke via financieringsinterkommunale IKA worden aangehouden. Aanvullend worden ook dividenden van Fluvius ontvangen voor de gas- en elektriciteitsvoorziening. Totaal aan geboekte dividenden in 2022 bedroeg € 1.164.357  wat nauw aansluit bij het budget.

1.2.5. Overige ontvangsten

Bij de overige ontvangsten wordt ook de recuperatie van de specifieke kosten sociale dienst ondergebracht. In 2022 werden er voor een bedrag van € 867.931 aan gemaakte kosten gerecupereerd.

Aanvullende overige ontvangsten betreffen diverse kleinere ontvangsten posten.

2. De investeringen

Terug naar navigatie - 2. De investeringen

Investeringen Budget geboekt saldo vs budget realisatiegraad
uitgaven 29.772.451 15.524.956 14.247.495 52,15%
ontvangsten 13.888.907 12.191.174 1.697.733 87,78%

2.1 Investeringsuitgaven

Terug naar navigatie - 2.1 Investeringsuitgaven

In 2022 werd er voor € 15.524.956 aan investeringen gerealiseerd, hetgeen een realisatiegraad van ca 52.2% vertegenwoordigt indien we de rekening vergelijken met de aangepaste budgettering bij de aanpassing van het Meerjarenplan. Langs de kant van de investeringsrealisatie heeft de corona-pandemie relatief weinig impact gehad. De niet-gerealiseerde investeringen worden bijna allemaal overgedragen naar 2023. Bij de toelichting van de jaarrekening wordt een overzicht meegegeven van de overgedragen investeringskredieten. 

Hieronder geven we een overzicht van de belangrijkste investeringsrealisaties in 2022 (bedragen > 50.000 EUR). De vermelde bedragen betreffen enkel de corresponderende uitgaven in 2022 en geven geen indicatie van de totale projectkost.

INVESTERINGSREALISATIE UITGAVEN 2022
Omschrijving actie Rekening 2022
01/08/SAP/01/04 Renovatie Oude Zwartzusterklooster 2.599.351
01/03/SAP/03/02 Sint-Gummaruskerk : restauratiewerken 1.498.599
01/03/SAP/03/01 Begijnhof: restauratiewerken fase 2/3/4/5 1.498.479
01/03/KAP/04/24 Heilig Hartkerk: interieur 1.224.744
01/04/SAP/01/22 Pastoriestraat 752.521
01/08/SAP/02/02 Aanleg kunstgras-, voetbalvelden en finse piste Hoge Velden 559.883
01/04/SAP/01/03 Berlaarsestraat en Kluizenplein (Archeologie Normaalschool) 459.320
01/04/KAP/03/04 Onderhoud waterinfrastructuur 434.069
01/03/KAP/04/08 Aankoop en verkoop patrimonium 410.355
01/04/KAP/03/02 Onderhoud openbare verlichting en nutsleidingen 398.135
01/20/KAP/01/03 Optimalisatie dienstverplaatsingen 387.911
01/04/SAP/01/13 Hoge Velden : Aanleg Ontsluiting 383.542
01/04/KAP/03/06 Ondersteuning en begeleiding bij verkaveling 343.844
01/04/SAP/01/30 Hofstraat 337.340
01/04/KAP/03/05 Onderhoud wegeninfrastructuur 297.334
01/04/SAP/01/28 Afwerking straten uit vorige legislatuur 286.565
01/03/KAP/04/10 Verhuur buiten sociaal stelsel/ jacht-en visrecht/consessies 266.163
01/17/KAP/01/16 Ondersteuning Lokale Politie Lier 231.250
01/04/KAP/03/03 Onderhoud van en investering in openbaar groen 214.968
01/03/SAP/02/03 WKK/Pompen/Stookplaatsanalyse 197.297
01/08/SAP/01/03 Vernieuwen stedelijke sportvelden Begijnhof. 141.341
01/04/SAP/02/01 Inrichting landschapspark Pallieterland 122.371
01/04/SAP/01/21 Ontsluitingsweg R16 119.842
01/03/SAP/03/03 Heilig Geestgebouw : restauratiewerken 116.716
01/20/KAP/01/02 Onderhoud en vervanging machines en uitrusting 99.612
01/03/SAP/01/02 Opmaak erfgoedbeleidsplan 96.731
01/09/KAP/02/08 Onderhoud en vernieuwing didactisch materiaal Academies 95.554
01/04/KAP/03/01 Investeringen verkeersveiligheid 89.283
01/04/SAP/01/23 Ros Beiaard fase 2 89.192
01/03/KAP/04/16 Kleine werken allerlei 86.124
01/03/KAP/04/17 Renovaties woningen OCMW 84.458
01/01/SAP/02/01 Opmaak van een beleidsplan 'Ruimte Lier ' 83.223
01/04/SAP/01/12 Grote Markt - Heraanleg Kasseien 81.629
01/03/KAP/04/18 Beeldacademie: dakherstelling 69.958
01/12/KAP/01/20 Gebouwen- en omgevingsbeheer 68.942
01/19/KAP/02/12 Vernieuwing computers, thin cliënts, laptops en tablets 67.403
01/08/KAP/03/23 Exploitatie en verhuur Zwartzusterklooster 61.609
01/03/KAP/04/20 Colibrant: interieurherstel en onderhoud 58.974
01/04/SAP/01/26 Verharding Vesten 58.541
01/04/SAP/01/32 Rijenweg 57.619
01/03/KAP/04/28 SAMWD: gevelwerken en dak 51.329
01/03/SAP/01/01 Opmaak beheersplannen en herbestemmingsstudies 50.895
Diverse "kleinere" investeringsuitgaven verspreid over een 70-tal acties 891.600
TOTAAL 15.524.615

2.2. De investeringsontvangsten

Terug naar navigatie - 2.2. De investeringsontvangsten

De gerealiseerde investeringsontvangsten in 2022 bedragen € 1.959.005 en vertegenwoordigen hiermee ca 86,10 % van het voorziene budget. De investeringsontvangsten kunnen uitgesplitst worden in twee grote deelcategorieën : desinvesteringen of verkopen van patrimonium enerzijds, en investeringssubsidies anderzijds.

Wat de verkopen patrimonium betreft, werden er in 2022 enkele belangrijke verkopen gerealiseerd : 

  • Entiteit OCMW : totaal bedrag van € 3.387.441 EUR (Bouwgronden Bouwenstraat en Waversesteenweg, gebouwen Pastorie Mechelsesteenweg, bossen en landbouwgronden)

Hieronder geven we het overzicht van alle investeringsontvangsten in 2022 per actie.

INVESTERINGSREALISATIE ONTVANGSTEN 2022
Omschrijving Actie totaal ontvangen 2022
01/03/KAP/04/08 Aankoop en verkoop patrimonium 4.031.322
01/03/SAP/03/01 Begijnhof: restauratiewerken fase 2/3/4/5 2.785.846
01/03/SAP/03/02 Sint-Gummaruskerk : restauratiewerken 2.637.068
01/17/KAP/01/05 Ontvangen tussenkomst van de hogere overheden in financieringen 979.943
01/04/KAP/03/06 Ondersteuning en begeleiding bij verkaveling 669.503
01/03/KAP/04/24 Heilig Hartkerk: interieur 371.675
01/13/KAP/03/01 Optimalisatie en financiering afvalverwerking 208.035
01/04/SAP/01/26 Verharding Vesten 109.084
01/04/KAP/03/02 Onderhoud openbare verlichting en nutsleidingen 107.162
01/05/KAP/03/13 Aanleg van toegankelijke wijkspeelpleintjes 75.000
01/03/KAP/04/18 Beeldacademie: dakherstelling 57.517
01/03/SAP/01/01 Opmaak beheersplannen en herbestemmingsstudies 36.320
01/03/KAP/04/33 Restauratie Stadspompen 31.834
01/03/KAP/04/32 Zimmertoren: schrijnwerk en dakwerken 30.000
01/03/SAP/03/03 Heilig Geestgebouw : restauratiewerken 26.400
01/06/SAP/02/03 Ontsluiting roerend en onroerend erfgoed in de (semi) publieke ruimte 25.000
01/04/SAP/01/20 Mulderweg 5.763
01/04/KAP/03/03 Onderhoud van en investering in openbaar groen 3.703
TOTAAL 12.191.174

3. Liquiditeit/Financiering

Terug naar navigatie - 3. Liquiditeit/Financiering

Het financieringsbudget vertoont een negatief saldo van - € 4.731.673, hetgeen aanzienlijk afwijkt van het vooropgestelde budget (-2.228.133). Deze afwijking wordt verklaard door het feit dat de verwachte lening  niet werd opgenomen.

3.1. Financieringsuitgaven

De financieringsuitgaven bestaan hoofdzakelijk uit de periodieke aflossingen van de lopende financieringen. De afwijking tussen rekening en budget wordt verklaard door het feit dat in het budget ook aflossingen worden meegeteld voor de lopende obligatielening van 10.000.000 EUR. Dit wordt gedaan om bij de opmaak van het MJP de lasten van de obligatielening ook in rekening te nemen bij de berekening van de autofinancieringsmarge.

3.2. Financieringsontvangsten

Doordat de realisatiegraad van de investeringsuitgaven slechts op 52 % lag, was er geen bijkomende financieringsbehoefte. De lening van € 7.300.000 werd daarom niet opgenomen (via de overdrachten werd deze overgeboekt naar 2023). 

Verklaring materiële verschillen exploitatie-uitgaven

Terug naar navigatie - Verklaring materiële verschillen exploitatie-uitgaven

Bij opmaak van budget en MJP wordt een inschatting gemaakt van de verwachte ontvangsten en uitgaven op actieniveau. In geval er bij realisatie belangrijke afwijkingen zijn tussen deze ramingen en het uiteindelijke resultaat is het nuttig om deze te verklaren. Hieronder worden de belangrijkste afwijkingen opgelijst en verklaard voor wat betreft de exploitatie-uitgaven.

Actie Budget Geboekt Saldo Verklaring
01/18/KAP/05/10 aanleg en betaling pensioenkost € 2.175.838 € 2.343.499 -€ 167.661 De werkelijke uitgaven voor de responsabiliseringsbijdrage en de pensioenaandelen overstijgen de voorziene budgetten.
01/18/KAP/05/01Verloning medewerkers € 34.670.000 € 34.821.422 -€ 151.423 De loonkost van stad en OCMW is moeilijk exact te budgetteren, mutaties van personeel ,ziekte, gewijzigde arbeidsregimes enerzijds en de extreem hoge inflatie met maar liefst 5 indexaanpassingen hebben dit nog bemoeilijkt.
01/11/SAP/02/10 Toekenning aanvullende financiële steun rond kinderarmoede € 30.000 € 132.537 -€ 102.537 Nav inspectie van de POD werden een aantal correctieboekingen doorgevoerd met een overschrijding tot gevolg
01/11/KAP/05/01 Toekenning leefloon € 6.224.182 € 5.938.911 € 285.271 Het aantal leefloners en de individuele situatie van elk dossier maken dat dit moeilijk correct te budgetteren is.
01/21/KAP/04/03 Uitbating Vaccinatiecentrum De Mol - Project Vaccinatieteams € 1.136.877 € 610.996 € 440.130 De afbouw van de werking van het vaccinatiecentrum in de loop van 2022 en de sluiting per 01 december2022 maken dat de budgetten niet ten volle werden benut.
01/11/SAP/01/05 Verhoging aantal werkervaringsplaatsen voor leefloners (art 60) € 1.339.705 € 757.188 € 582.516 T.g.v. een onvolledige invulling van het personeelskader, is het vooropgestelde aantal art. 60 trajecten niet behaald. In 2023 worden o.m. ook structuur- en procesverbeteringen doorgevoerd, met als doel het aantal te verhogen.

Verklaring materiële verschillen exploitatie-ontvangsten.

Terug naar navigatie - Verklaring materiële verschillen exploitatie-ontvangsten.

Bij opmaak van budget en MJP wordt een inschatting gemaakt van de verwachte ontvangsten en uitgaven op actieniveau. In geval er bij realisatie belangrijke afwijkingen zijn tussen deze ramingen en het uiteindelijke resultaat is het nuttig om deze te verklaren. Hieronder worden de belangrijkste afwijkingen opgelijst en verklaard voor wat betreft de exploitatie-ontvangsten.

Actie Budget Geboekt Saldo Verklaring
01/21/KAP/04/04 Uitbating Vaccinatiecentrum De Mol - Project Vaccinatieteams € 817.733 € 176.600 € 641.133 Parallel met de uitgavebudgetten is ook hier een minderrealisatie door de afbouw en stopzetting van het vaccinatiecentrum
01/11/KAP/05/01 Toekenning leefloon € 5.790.320 € 5.286.040 € 504.280 Parallel met de uitgavebudgetten is ook hier een minderrealisatie vermits de betoelaging het ritme van de uitgaven volgt
01/17/KAP/01/13 Ontvangen lokale belastingen € 3.256.206 € 2.826.040 € 430.166 Er werd minder ongeadresseerd drukwerk verstuurd en voor sommige lokale bealstingen ( o.a. leegstand en tweede verblijf) worden de kohieren pas in boekjaar 2023 opgemaakt.
01/18/KAP/05/01 Verloning medewerkers € 2.779.739 € 2.372.694 € 407.045 De minderrealisatie op vlak van personeelsbetoelaging is niet specifiek toe te wijzen aan een specifieke sleutel maar is het resultaat van vele kleine minderrealisaties.
01/11/SAP/01/05 Verhoging aantal werkervaringsplaatsen voor leefloners (art. 60) € 988.440 € 626.559 € 361.881 Parallel met de uitgavebudgetten is er ook hier een minderrealisatie door het niet opvullen van de werkervaringsplaatsen
01/11/KAP/05/08 Uitvoering Lokaal Opvanginitiatief € 370.000 € 103.747 € 266.253 Deze verschillen vloeien voort uit de correctieboekingen van de overschotten naar de reserves LOI voor 2021 en 2022,
01/04/KAP/03/04 Onderhoud waterinfrastructuur € 3.127.821 € 2.898.356 € 200.298 Werkelijk ontvangen saneringsvergoeding ligt lager dan het geraamde bedrag.
01/17/KAP/01/06 Ontvangen belastingen geïnd door de hogere overheid € 29.413.310 € 29.258.002 € 155.308 Minderrealisatie in zowel de personenbelasting als de onroerende voorheffing, achterstand in de verwerking bij de hogere overheid, bijbetalingen verwacht in 2023.
01/17/KAP/01/11 Gedeeltelijke overname responsabiliseringsbijdrage € 1.124.020 € 1.346.443 -€ 222.423 De werkelijk ontvangen bedragen overstijgen de eerder geraamde bedragen