Belangrijkste inhoudelijke bijsturingen per doelstelling

Belangrijkste inhoudelijke bijsturingen per beleidsdoelstelling

Terug naar navigatie - Belangrijkste inhoudelijke bijsturingen per beleidsdoelstelling

Bij de aanpassing van het meerjarenplan worden de ramingen van de acties bijgestuurd en geactualiseerd. De officiële schema’s verder in dit document geven niet altijd een scherp inzicht van de belangrijkste inhoudelijke bijsturingen.

In onderstaand overzicht geven we de voornaamste bijsturingen weer die ook een beleidsmatige impact hebben. Louter bijsturingen van kerntakenactieplannen worden niet expliciet vermeld. In sommige doelstellingen komen geen fundamentele wijzigingen voor en deze worden dan ook niet opgenomen in dit overzicht.

Beleidsdoelstelling Afvalbeleid

De afvalinterkommunale IVAREM stuurt jaarlijks haar begroting bij, dewelke de stad dan verwerkt in de Meerjarenplanning. De uitgaven stijgen met ca 212.000 EUR op jaarbasis en de ontvangsten met 45.000 EUR op jaarbasis.

Beleidsdoelstelling Bib & Leescafé

In 2021 werd er beslist om toe te treden tot de Regiobib. Er werd een uniform tariefreglement afgesproken, waardoor de inkomsten voor de stad zullen dalen. Jaarlijks worden de ontvangsten voor verhuur van materialen en lidgelden verminderd met 18.000 EUR.

Beleidsdoelstelling Cultuur en Evenementen

In deze doelstelling voornamelijk Corona-gerelateerde bijsturingen (onder meer vermindering uitgaven en verplaatsen van Reuzenfeest en viering 200 jaar Koningshooikt). In 2021 wordt eveneens de toelage aan ProLier verminderd met 35.000 EUR. In 2022 wordt er een budget uitgetrokken van 80.000 EUR voor de organisatie van de Zomer van het Fort.

Beleidsdoelstelling Facility Management

In 2022 wordt er bijkomend investeringsbudget voorzien van 22.000 EUR voor de onvoorziene vervanging van de Glutton/Olifant (straatreiniging).

Beleidsdoelstelling Financieel beheer

Ontvangsten opcentiemen onroerende voorheffing

Bij de vorige aanpassing van het MJP in december 2020 werden de geraamde ontvangsten uit de opcentiemen onroerende voorheffing in twee richtingen bijgestuurd : enerzijds een verwachte negatieve impact ingevolge de corona-pandemie en anderzijds een positieve impact als gevolg van de sterkere stijging van de belastbare basis (het kadastraal inkomen).

Op basis van de herraming van Vlabel kunnen we voor het jaar 2021 de geraamde ontvangst met 665.716 EUR verhogen. Voor 2022 zijn de ramingen correct ingeschat. Voor de volgende jaren voorzien we opnieuw een lichte stijging van de ontvangsten op basis van de toegenomen belastbare basis.

Ontvangsten Aanvullende Personenbelasting

Ook voor wat betreft de APB werd vorig jaar een Corona-impact verwerkt in het MJP, gebaseerd op de studie dewelke Belfius midden 2020 heeft uitgevoerd. De reële macro-economische impact uitgaande van de Covid-pandemie was destijds door het federaal planbureau heel wat negatiever ingeschat dan wat nu wordt vastgesteld. De economie herstelt vrij snel en dit niet enkel in België maar ook in de ons omringende landen. 
Daarnaast mag men evenmin de hele reeks maatregelen van de Vlaamse en Federale regeringen niet uit het oog verliezen. Er worden zowel federaal als regionaal heel wat maatregelen genomen om de economie te ondersteunen. Ook dat heeft een forse invloed en beïnvloedt de huidige groei. Vooral de investeringen in de vergroening van de economie zal de komende jaren zorgen voor een gevoelige impuls. Uiteraard sorteert dit alles niet enkel een impact op de reële economie. Ook de inflatie trekt aan en dat speelt uiteraard ook een rol bij de loonvorming en bijgevolg ook van de opbrengst van de personenbelasting en van de PB/Gem. 

Op basis van deze elementen heeft de FOD Financiën voor wat betreft 2021 en 2022 de voorziene budgetten opnieuw opgetrokken (met een totaal bedrag van 915.552 EUR).  Voorzichtigheidshalve behouden we de ramingen voor de jaren 2023-2025 op het niveau van de Belfiusstudie. 

Ontvangsten Lokale belastingen

Bij de documentatie verder in dit document wordt een overzicht gegeven van de verwachte lokale belastingen.

Toelagen aan hulpverleningszone Rivierenland en Lokale Politie Lier

De gemeentelijke bijdrage voor de hulpverleningszone Rivierenland kan jaarlijks verminderd worden met 73.000 EUR ter compensatie van de gestegen federale dotatie dewelke de hulpverleningszone ontvangt. De eenmalige investeringsdotatie van 379.800 EUR in 2023 zal niet opgevraagd worden omdat de geplande investeringen in nieuwbouwkazernes zullen gefinancierd worden met zonale middelen (en dus niet met gemeentelijke investeringsdotaties).

De toelage aan de lokale politie dient fors opgetrokken te worden (vanaf 2022 met 600.000 EUR op jaarbasis, + index) : 

  • Een aantal werkingskosten stijgen sterk
  • Er dient ingezet te worden op bijkomende aanwervingen
  • Beslissingen op federaal niveau hebben een belangrijke impact op de personeelsinzet en daaraan gekoppelde kosten
  • De zone moet de komende jaren een aantal bijkomende investeringen doen om het materieel up to date te houden. Vanaf 2023 zal hiervoor de investeringstoelage opgetrokken worden met 268.750 EUR op jaarbasis. 

 

Vermindering dividenden Fluvius

De Vlaamse Regulator voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) heeft de tariefmethodologie bijgestuurd voor de periode 2021-2024. Als gevolg hiervan wordt onder meer Fluvius geconfronteerd met een significante daling van de gereguleerde winsten. De raad van bestuur van Fluvius Antwerpen is van oordeel dat mitigerende maatregelen nodig zijn om de financiële gezondheid van de Fluvius Economische Groep te vrijwaren. Naast het vragen van voorschotten aan de regulator, het beogen van bijkomende besparingen en het herbekijken van de investeringsplannen, kan een aanpassing van het dividendbeleid niet worden vermeden. De dividendvooruitzichten worden voor de gereguleerde activiteiten elektriciteits- en gasdistributie dan ook vanaf boekjaar 2022 verlaagd. Bijkomend wordt ook de openbare dienstverlening voor openbare verlichting afgeschaft vanaf 2022. De kosten hiervan worden ook in mindering genomen van de uitgekeerde dividenden.

De impact op de uitgekeerde dividenden voor elektriciteits- en gasdistributie is heel substantieel. Over de periode 2022-2025 betekent dit voor de stad Lier een daling van de inkomsten met een totaal bedrag van maar liefst  2.412.000 EUR.

De Vlaamse regering voorziet in een beperkte compensatieregeling om deze minderontvangsten deels op te vangen. Aan de stad Lier wordt over de periode 2022-2025 een werkingstoelage uitgekeerd voor een totaal bedrag van 515.752 EUR. 

Beleidsdoelstelling Gebouwen en onroerend erfgoed

De belangrijkste bijsturingen situeren zich in het investeringsbudget en kunnen als volgt worden samengevat :

  • Restauratie Begijnhof:  De ramingen van de investeringsuitgaven worden meer realistisch gespreid over het MJP. Geen verhoging van de ramingen.
  • Restauratie Sint-Gummaruskerk: Gelet op het belang van dit project, wordt dit voortaan gerapporteerd als een prioritaire actie. De uitgaven blijven status quo in het MJP. Er werden nog bijkomende subsidies aangetrokken voor een totaal bedrag van 64.544 EUR.
  • Restauratie Heilig Geestgebouw: Gelet op het belang van dit project, wordt dit voortaan gerapporteerd als een prioritaire actie.
  • Aankoop- en verkoop patrimonium : 
    • Er wordt budget voorzien voor de aankoop gronden NMBS (Safi-pad) : 300.000 EUR
    • Er wordt in 2025 een opbrengst van 800.000 EUR ingeschreven in het kader van de valorisatie van het Timmermans Opsomer huis.
  • Afscheidscentrum Kloosterheide : 30.000 EUR voor vervanging meubilair
  • Dakherstelling Beeldacademie : verhoging budget met 54.000 EUR
  • Vernieuwing inkomhal sporthal ’t Spui : 95.000 EUR
  • Heilige Familiekerk : verhoging budget met 140.000 EUR
  • Interieurrestauratie H. Hartkerk : verhoging budget met 247.802 EUR (prijsherzieningen en verrekeningen)
  • Verhoging van het budget op de actie WKK/Stookplaatsrenovatie : Plaatsen van ventilatie in CC De Mol (232.000 EUR)

Beleidsdoelstelling Handhaving en Preventie

In het najaar van 2021 is de stad gestart met het innen van beperkte snelheidsovertredingen via de gemeentelijke administratieve geldboetes. In samenwerking met de Lokale Politie die zal investeren in bijkomende camera’s wordt dit project verder uitgewerkt. De politie heeft geactualiseerde ramingen opgemaakt en verwacht dat de bijkomende inkomsten kunnen ingeschat worden op 850.000 EUR op jaarbasis. Hiervoor moeten eveneens de administratieve kosten voor het beheer van de boetes worden opgetrokken met 120.000 EUR op jaarbasis.

Beleidsdoelstelling Ondernemen

Het jaarlijkse budget voor kernversterkende activiteiten wordt vanaf 2022 terug opgetrokken tot op het niveau van 2018 (+58.200 EUR). We gebruiken hiervoor het gedeelte van de niet gebruikte corona koop lokaal bonnen en centrumbonnen, zodat deze opnieuw in de lokale economie worden geïnjecteerd.

Beleidsdoelstelling Openbaar domein

In het exploitatiebudget komen twee belangrijke bijsturingen voor : 

  • Verplichting tot het opmaken van een Asset Management Plan : 50.000 EUR in 2022
  • Er wordt budget voorzien voor onderhoud en herstel van de bruggen op Liers grondgebied (75.000 EUR voor inspectie en 75.000 EUR voor herstel)

In het investeringsbudget worden eveneens een aantal belangrijke bijsturingen gedaan :

  • Verschuivingen van ramingen in de tijd in functie van optimalisatie planning
  • Sander De Vosstraat : 105.000 EUR bijkomend budget voor uitgestelde werken
  • Pastoriestraat : Bijkomende vragen van onroerend erfgoed hebben een impact van 376.000 EUR.
  • Marnixdreef : bijkomende kost van 242.700 EUR voor onteigeningen
  • Schollebeekstraat : verhoging van budget met 150.000 EUR nav bijgestuurde ramingen
  • Herstellingen rioleringen nav inspectierapport : 500.000 EUR extra budget nodig in 2022
  • Eeuwfeestlaan wordt naar de volgende planperiode doorgeschoven
  • Daarnaast wordt een project toegevoegd aan het MJP :
    • Riolering N10 Lier-Berlaar : 490.000 EUR (staan ook ontvangsten tegenover van 142.000 EUR)

Beleidsdoelstelling Ouderenzorg

De RIZIV-inkomsten worden bijgestuurd op basis van de jaarlijkse studie dewelke door adviesbureau Probis wordt opgemaakt. Deze bijsturing houdt onder meer rekening met de verhoogde subsidiëring als gevolg van de VIA6-akkoorden (hier staat ook een stijging van de loonkost tegenover).

Beleidsdoelstelling Personeel

De loonkost moet sterk bijgestuurd worden in het MJP. Deze bijsturing is onder meer het gevolg van  :

  • Versnelde indexaanpassing
  • Impact VIA6 - sectoraal akkoord (verhoging eindejaarstoelage, 4 bijkomende aanwervingen in het WZC)
  • Bijkomende tewerkstelling in projectdossiers Welzijn
  • Aanpassing loonschalen zorg als gevolg van de corona-pandemie (IFIC).

Daarnaast stijgen ook de premies van de arbeidsongevallenverzekering als gevolg van een recente heraanbesteding (+330.000 EUR  2022-2025).

Anderzijds wordt een belangrijk deel van deze bijkomende personeelsuitgaven opgevangen via extra betoelaging van de hogere overheden (VIA6 en IFIC betoelaging en projectgebonden personeelssubsidies).

Evolutie Loonkost 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Loonkost in oorspronkelijk MJP 31.328.266 31.954.831 32.593.928 33.245.807 33.910.723 34.588.937
Loonkost in aanpassing MJP - DEC 2020 31.328.266 31.601.126 32.154.146 32.716.843 33.289.388 33.871.952
Loonkost in aanpassing MJP - DEC 2021 31.328.266 31.601.126 33.466.146 33.884.473 34.477.451 35.080.806
Verschil 1.312.000 1.167.629 1.188.063 1.208.854 4.876.546

 

Beleidsdoelstelling Sociale dienstverlening

In de beleidsdoelstelling sociale dienstverlening worden een aantal belangrijke beleidsmatige bijsturingen doorgevoerd : 

  • Een bijkomend jaarlijks budget, om het aanbod van laagdrempelige, eerstelijnspsychologische bijstand voor OCMW cliënten duurzaam verder te zetten. Dit aanbod is in 2021 opgestart, op projectbasis – met positieve evaluatie – waardoor nu het voorstel is om deze te verduurzamen.
  • Een bijkomend budget, om de professionele ondersteuning van het project schoolcoaches uit te bouwen. Aanleiding is de grote vraag naar ondersteuning – in het kader van de bestrijding van de kinder- en jongerenarmoede via integrale begeleiding en schoolondersteuning aan huis. De duurzame versterking laat toe dit initiatief verder uit te bouwen.
  • Een extra ontvangst, met als doel te investeren in het Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO). In essentie zet GBO in om het wegwerken van de onderbescherming (of de ‘verborgen armoede’), door initiatief te nemen om mensen sneller naar gepaste hulpverlening toe te leiden. Met de gemeenten van de ELZ wordt hiertoe een projectvoorstel ingediend bij de Vlaamse Overheid, en een extra ontvangst geraamd om personeelsinzet te werven zodat hierop kan worden ingezet.
  • Er wordt jaarlijks een bijkomend budget voorzien in het kader van de ketenaanpak dak- en thuisloosheid. Gevolg hiervan is dat vanaf de komende winterperiode specifieke winteropvang kan worden aangeboden voor Lierenaars met een dak- en thuisloosheidsproblematiek, dat het aantal plaatsen voor tijdelijke opvang fors wordt opgetrokken en de begeleiding verbeterd. Met de bijkomende toelage wordt het opvangaanbod (in de regio) verruimd van 23 naar 49 opvangplaatsen.
  • Tot slot is een investeringsbudget voorzien om een volwaardig Huis van het Kind mogelijk te maken, waar het diverse aanbod rond gezinsondersteuning op 1 centrale plek kan worden aangeboden.

 

Beleidsdoelstelling Sport en Verhuurinfrastructuur

Gelet op de sluiting van de sport- en verhuurinfrastructuur omwille van de corona-pandemie worden deze inkomsten in 2021 verminderd. De totale impact bedraagt ca 300.000 EUR.

In het investeringsbudget worden ook enkele bijsturingen gedaan :

  • Renovatie Zwartzusterklooster : Gelet op het belang van dit project, wordt dit voortaan gerapporteerd als een prioritaire actie. De werken zijn inmiddels gestart. Omwille van prijsherzieningen en aangepaste ramingen dient het budget opgetrokken te worden met 510.714 EUR. Dit wordt deels gecompenseerd met een bijkomende subsidie van 150.000 EUR. Er wordt ook een budget voorzien voor de inrichting van het gebouw (90.000 EUR).
  • Ontwikkeling site Hoge Velden : Het totaal voorziene budget in het MJP blijft ongewijzigd. Inmiddels werden de onteigeningen afgerond. De uiteindelijke onteigeningskost ligt fors hoger (ca 500.000 EUR), hetgeen opgevangen wordt door het voorziene budget van de infrastructuurwerken einde legislatuur deels hiervoor aan te spreken.
  • Sporthal Campus Louis Zimmer : Vernieuwen sportvloer (28.000 EUR) en vervanging scheidingsgordijn (15.000 EUR)
  • Vleeshuis : vernieuwing tentoonstellingspanelen (7.000 EUR)
  • Vredeberg : vernieuwing meubilair (14.000 EUR)