Belangrijkste inhoudelijke bijsturingen per doelstelling

Belangrijkste inhoudelijke bijsturingen per beleidsdoelstelling

Terug naar navigatie - Belangrijkste inhoudelijke bijsturingen per beleidsdoelstelling

Bij de aanpassing van het meerjarenplan worden de ramingen van de acties bijgestuurd en geactualiseerd. De officiële schema’s verder in dit document geven niet altijd een scherp inzicht van de belangrijkste inhoudelijke bijsturingen.

In onderstaand overzicht geven we de voornaamste bijsturingen weer die ook een beleidsmatige impact hebben. Louter bijsturingen van kerntakenactieplannen worden niet expliciet vermeld. In sommige doelstellingen komen geen fundamentele wijzigingen voor en deze worden dan ook niet opgenomen in dit overzicht.

Beleidsdoelstelling Afvalbeleid

De afvalinterkommunale IVAREM stuurt jaarlijks haar begroting bij, dewelke de stad dan verwerkt in de Meerjarenplanning. De uitgaven stijgen sterk, vooral omwille van verplichte invoering van GFT-inzameling en -verwerking vanaf 2025. Ter financiering van deze nieuwe dienstverlening verwachten we dat de globale dekkingsgraad behouden blijft op 75%.

Beleidsdoelstelling Algemene zaken

In het exploitatiebudget is er een laatste maal een belangrijke bijsturing op niveau van het vaccinatiecentrum. De voorziene budgetten werden in 2022 niet allemaal aangewend, zodat deze in 2023 opnieuw worden opgenomen in het kader van de eindafrekening met de deelnemende gemeentebesturen. We nemen eveneens de saldi mee over uit 2022 waarvan de mogelijkheid bestaat dat deze moeten terugbetaald worden aan het Agentschap. 

Beleidsdoelstelling Cultuur en Evenementen

Op vlak van exploitatiebudget zijn er slechts geringe bijsturingen. Het studiedossier voor locatie onderzoek bouw of verbouwing cultuurcentrum wordt in 2024 opgestart.

Beleidsdoelstelling Financieel beheer

Ontvangsten opcentiemen onroerende voorheffing

Het kadastraal inkomen vormt de basis voor de berekening van de ontvangsten uit de opcentiemen op de onroerende voorheffing. Het kadastraal inkomen wordt jaarlijks geïndexeerd. Bovendien stijgen de kadastrale inkomens van de stad jaarlijks als gevolg van nieuwe woonentiteiten of opwaarderingen van bestaande woningen. De Vlaamse belastingdienst heeft een meer accurate ramingsmethodiek ontwikkeld. De nieuwe ramingen dewelke zij hebben opgemaakt voor de periode 2023-2025 kunnen licht verhoogd worden met ca 0,7 Mio EUR. De aanslagvoet van 787 opcentiemen op de onroerende voorheffing blijft ongewijzigd.

Ontvangsten Aanvullende Personenbelasting

Ook de ontvangsten uit de aanvullende personenbelasting (APB) werden door de hogere overheid (FOD Financiën) herraamd. Vooral in 2023 zien we een sterke stijging met ca 1,1 Mio EUR. De aanslagvoet van 7,9% APB blijft ongewijzigd.

Ontvangsten Lokale belastingen

Bij de documentatie verder in dit document wordt een overzicht gegeven van de verwachte lokale belastingen.

Geleidelijke uitdoving Elia-compensatie

Naar aanleiding van de septemberverklaring van 2023 kwam de Vlaamse Regering overeen om de jaarlijkse Eliacompensatie, een aanvullende dotatie in het Gemeentefonds, geleidelijk te laten uitdoven. De compensatie zal worden gehalveerd in 2026 en worden opgeheven vanaf 2027. De stad ontvangt jaarlijks 451.920 EUR. Voor het jaar 2026 halveren we deze ontvangst op basis van de genomen beslissing door de Vlaamse regering.

Toelagen aan hulpverleningszone Rivierenland en Lokale Politie Lier

De voorziene gemeentelijke bijdrage voor de hulpverleningszone Rivierenland wordt in 2024 en 2025 stabiel gehouden.

De toelage aan de lokale politie wordt in 2024 en 2025 verder verhoogd gelet op de goedgekeurde en in uitvoering zijnde kaderuitbreiding dewelke resulteert in een verhoogde personeelskost (ca + 0,5 Mio EUR).

Gedeeltelijke overname responsabiliseringsuitgaven

De responsabiliseringsuitgaven blijven sterk stijgen. Als gevolg zal ook de voorziene tussenkomst opgetrokken worden. Voor het jaar 2026 gaan we uit van gelijkblijvend beleid en wordt deze maatregel dus doorgetrokken.

Beleidsdoelstelling Gebouwen en onroerend erfgoed

De belangrijkste bijsturingen in het investeringsbudget situeren zich op twee vlakken : enerzijds aanpassing van timing in uitvoering van projecten en anderzijds een sterke verhoging van budgetten op basis van aangepaste ramingen. Vastgesteld wordt dat bepaalde materiaalprijzen veel sterker gestegen zijn dan de gemiddelde onderliggende inflatie. Op basis van geactualiseerde ramingen en resultaten van de aanbestedingen worden we genoodzaakt om de voorziene budgetten verder op te trekken :

  • Restauratie Begijnhof:  + 7,7 Mio eur in de periode 2023-2026. De ramingen van de investeringsuitgaven worden meer realistisch gespreid hetgeen tot gevolg heeft dat een deel van de geplande uitgaven doorschuift naar 2026 en 2027. Het totaal investeringsbedrag dat we in de periode 2023-2026 voorzien voor de restauratie van het Begijnhof bedraagt 32,3 Mio EUR.
  • Restauratie Sint-Gummaruskerk: 5,3 Mio eur in de periode 2023-2026. De ramingen van de investeringsuitgaven worden meer realistisch gespreid hetgeen tot gevolg heeft dat een deel van de geplande uitgaven doorschuift naar 2026 en 2027. Het totaal investeringsbedrag dat we in de periode 2023-2026 voorzien voor de restauratie van de Sint-Gummaruskerk bedraagt 21,9 Mio EUR.
  • Naast de renovatie van het Begijnhof wordt ook sterk ingezet op renovatie van het OCMW-patrimonium : 
    • In 2022 werd reeds een eerste subsidiedossier goedgekeurd voor renovatie van noodwoningen. In 2023 hebben we bijkomend ingetekend op een nieuwe oproep. Op deze manier kunnen we maximaal gebruik maken van de beschikbare subsidiekanalen om het OCMW-patrimonium op te waarderen.

 

Beleidsdoelstelling Handhaving en Preventie

In het najaar van 2021 is de stad gestart met het innen van beperkte snelheidsovertredingen via de gemeentelijke administratieve geldboetes. In samenwerking met GAS Rivierenland en met de Lokale Politie die zal investeren in bijkomende camera’s werd dit project verder uitgewerkt.  In november 2022 werden de eerste camera's in gebruik genomen. De budgettaire impact kon moeilijk ingeschat worden. Op 11 maanden tijd werden er in 2023 reeds voor ca 5 Mio EUR aan overtredingen geregistreerd. Voor de volgende jaren verwachten we een zekere terugval en ramen we een bedrag van 4 Mio EUR op jaarbasis. Tegelijkertijd worden ook de administratiekosten opgetrokken gelet op de sterke stijging van het volume aan te verwerken dossiers.

Beleidsdoelstelling Openbaar domein

In het exploitatiebudget komen volgende belangrijke bijsturingen voor : 

  • Elektriciteitsverbruik openbare verlichting : de verhogingen dewelke vorig jaar werden doorgevoerd waren te fors. In 2023 kan opnieuw verminderd worden met ca 140.000 EUR. Voor 2024 en 2025 verminderen we met ca 30.000 EUR

Het investeringsbudget voor openbaar domein wordt in verschillende dossiers sterk opgetrokken als gevolg van onder meer stijgende materiaalprijzen en bijkomende uitgaven ikv strengere normen rond PFAS-problematiek. Daarnaast wordt ook bijgestuurd in functie van een meer realistische planning. Voor de periode 2023-2025 bedraagt het te investeren bedrag in openbaar domein ca 40 Mio EUR. De belangrijkste bijsturingen :

  • Bijkomend budget voor structureel onderhoud wegen (+ 1,1 Mio EUR)
  • Heraanleg Berlarij : impact inflatie : + 0,4 Mio EUR
  • Ontsluitingsweg Hoge Velden : impact inflatie, bijkomend grondverzet en meerwerken + 0,3 Mio EUR.
  • Heraanleg Huibrechtstraat - K. Albertstraat  : impact herraming obv nieuwe prijzen : + 0,1 Mio EUR
  • Schollebeekstraat : impact inflatie : + 0,8 Mio EUR
  • Heraanleg Sterrenstraat, Maanstraat, Komeetstraat : Impact inflatie : + 0,3 Mio EUR
  • Ontsluitingsweg R16 : herraming ifv aanbestedingsdossier en aanpassing aan gestegen materiaalprijzen : + 1,1 Mio EUR
  • Eeuwfeestlaan Fase 1 : studie wordt opgestart zodat heraanleg kan aangevat worden in volgende legislatuur : + 0,2 Mio EUR
  • Riolering N10 Lier-Berlaar : +0,7 Mio EUR

Om de budgettaire impact te milderen worden een aantal projecten on hold gezet of budgettair bijgestuurd: 

  • Heraanleg wijk Volmolen : dossier wordt qua planning doorgezet naar volgende legislatuur
  • Fietspad Kesselsesteenweg : verwachting dat een deel van het project legislatuuroverschrijdend wordt gefactureerd (- 0,6 mio EUR)
  • Fietspad Marnixdreef Bist : verwachting is dat dossier pas in 2026 kan opgestart worden.

Beleidsdoelstelling Ouderenzorg

In het exploitatiebudget zijn er enkele beperkte aanpassingen ifv de opvolgrapportering (bijsturingen op basis van werkelijk gebruik, beperkte inflatie aanpassingen).

In het investeringsbudget worden enkel bijsturingen gedaan  qua timing. Voorziene investeringsuitgaven in 2023 werden niet tijdig gerealiseerd en worden overgezet naar 2024. 

Beleidsdoelstelling Personeel

De afgelopen jaren hebben we getracht om de overbudgettering op de loonkost maximaal weg te werken. De impact van verschillende gewijzigde verloningscomponenten (waarvan de inflatie en de nieuwe IFIC-regeling de belangrijkste zijn) maken dat voor 2023 de loonkost licht onderraamd werd. Daarnaast zijn er verschillende aanwervingen gebeurd in kader van onder meer tijdelijke projectoproepen dewelke pas vanaf 2023 volledig zijn beginnen doorwegen in het personeelsbudget. Als gevolg wordt de loonkost in 2023 bijgestuurd en trekken we deze aanpassingen door in het MJP.

Daarnaast worden binnen de beleidsdoelstelling nog een aantal andere bijsturingen doorgevoerd : 

  • Verloning mandatarissen : impact van inflatie was bij vorige aanpassing MJP onvoldoende doorgerekend
  • Premie arbeidsongevallen en hospitalisatieverzekering wordt opgetrokken
  • Terugbetalingen ikv woon-werkverkeer : gelet op de opstart van fietslease verwachten we dat het aantal duurzame verplaatsingen woon-werkverkeer zal toenemen
  • Responsabiliseringsbijdrage voor de pensioenen wordt aangepast aan de jaarlijkse herraming van de Federale pensioendienst.
2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Loonkost in oorspronkelijk MJP 31.328.266 31.954.831 32.593.928 33.245.807 33.910.723 34.588.937
Loonkost in aanpassing MJP - DEC 2020 31.328.266 31.601.126 32.154.146 32.716.843 33.289.388 33.871.952
Loonkost in aanpassing MJP - DEC 2021 31.328.266 31.601.126 33.466.146 33.884.473 34.477.451 35.080.806
Loonkost in aanpassing MJP - DEC 2022 31.328.266 31.601.126 34.720.000 37.292.920 38.280.025 39.044.826
Loonkost in aanpassing MJP - Dec 2023 31.328.266 31.601.126 34.720.000 38.380.112 40.500.000 41.310.000 42.136.200
Verschil 1.087.192 2.219.975 2.265.174 5.572.341

Beleidsdoelstelling Sociale dienstverlening

In het aangepaste MJP zijn, voor wat betreft sociale dienstverlening, volgende aanpassingen gerealiseerd:

  • Er zijn vooreerst een aantal ‘technische aanpassingen’ gerealiseerd, die tweeledig van aard zijn. In de eerste plaats zijn de voorziene budgetten exacter in lijn gebracht met de reële uitgaven (t.g.v. evoluties in aanvragen tot steun). In de tweede plaats zijn de verworven projectmiddelen – voor de realisatie van welzijnsinitiatieven, vertaald in het Meerjarenplan. Dat geldt o.m. voor Plan Samenleven, Digitalisering; het REMI-fin. steunmodel; het Miriam-project naar kwetsbare moeders en de Zomerscholen.
  • De afgelopen jaren is fors geïnvesteerd in projectwerking – gefinancierd door diverse, niet-lokale beleidsniveaus (Vlaanderen, Federaal,…). In het kader van beleidscontinuïteit enerzijds, en het belang van sociale actie anderzijds – is besloten om de projectwerking te verruimen voor de duurtijd van het Meerjarenplan (tot en met december 2025), onafhankelijkheid van het feit of personeelsbetoelaging al dan niet verzekerd is. 
  • Inzake het sociaal restaurant en de sociale kruidenier, wordt een inhaaloperatie doorgevoerd m.b.t. de voorziene toelage. Zo wordt, vanaf 24, de toelage aangepast méér dan 20.000€/jaar– hetgeen als gevolg heeft dat de indexaanpassingen uit het verleden in belangrijke mate ingecalculeerd worden. Nadien wordt de toelage aangepast aan de reële indexstijgingen.
  • De voorziene middelen voor Uitpas met kansentarief worden verhoogd met 20.000€/jaar – zodat het mogelijk wordt om het aanbod van Uitpas met kansentarief te verruimen en te diversifiëren.

Beleidsdoelstelling Sport en Verhuurinfrastructuur

In het exploitatiebudget zijn de aanpassingen voor deze beleidsdoelstelling gering. Naar aanleiding van de coronapandemie en energiecrisis hebben we bij de vorige aanpassingen van het meerjarenplan de verwachte winstparticipatie van Lago op nul gezet voor de jaren 2023 en 2024. Gelet op de daling van de energieprijzen en de normalisering post-corona zijn de bezoekersaantallen terug op niveau en kan er opnieuw een winstparticipatie uitgekeerd worden. Deze wordt dan ook terug opgenomen voor 2023 en 2024.

In het investeringsbudget worden verschuivingen doorgevoerd in functie van een aangepaste planning. In het dossier Hoge Velden/Sportpark Lier wordt het budget voor de aanleg van de parking overgeheveld van de beleidsdoelstelling Openbaar domein naar de actie van 01/08/SAP/02/02 (Aanleg sportpark) binnen deze doelstelling.

Beleidsdoelstelling Toerisme en erfgoedwerking

In deze doelstelling worden er een aantal beperkte bijsturingen voorgesteld. Er wordt vanaf midden 2024 budget voorzien om bijkomende depotruimte te huren, in afwachting van een duurzame oplossing voor de depotproblematiek van Stad en Ocmw. In eerste instantie zal de museale collectie die momenteel ondergebracht is in het Hof Van Geetruyen, tijdelijk een onderkomen vinden in het gehuurde pand.