Projectcoördinator
Bert Serneels

Om de levendigheid en aantrekkelijkheid van de stad te verhogen, analyseert, organiseert, faciliteert en promoot de stad op maandelijkse basis de detailhandel, horeca & diensten in prioritaire mate in het kernwinkelgebied a.d.h.v. complementaire acties, maatregelen, events, vormingsaanbod & projectwerking.

Startdatum

01-01-2020

Einddatum

31-12-2025

Stand van zaken (status)

G

Stand van zaken (toelichting)

De actie loopt zoals voorzien: 

  • Volgende kernversterkende acties werden in het eerste half jaar van 2023 opgezet:
    • Op de koopzondag van 8 januari werd een ijssculptuur gemaakt op de Grote Markt.
    • Op zaterdag 11 februari stond er een photobooth in de Antwerpsestraat waar koppels een Valentijnsfoto in een sleutelhanger konden laten maken
    • in het weekend van 18 en 19 maart vond Lier Winkelplezier plaats. Wie iets kocht bij een Lierse handelaar, mocht draaien aan een Rad van Fortuin en kon Lierse goodies winnen. De hoofdprijs was een helikoptervlucht boven Lier.
    • Er werden kleurrijke vlaggetjes opgehangen aan de overspanningen in het kernwinkelgebied om de stad gezelliger in te richten.
    • In de paasvakantie (1- 16/4) werd een Paasactie gehouden. Bij een aankoop vanaf 15 euro in een deelnemende handelszaak kreeg de klant een kraslot. Daarmee konden 1000 chocoladepakketten en een centrumbon van 1000 euro gewonnen worden. 
    • In mei werd beslist een samenwerking met Flair aan te gaan voor een koopevenement voor lezeressen op 2 september. Daarbij zit een groot mediapakket dat Lier in de kijker zal zetten als stad voor shoppen, proeven en beleven. 
    • Op 24 en 25 juni vond de jaarlijkse Zomerbraderij plaats in het kernwinkelgebied. Deelnemende handelaars zetten een uitstalling voor hun deur, de gaten werden opgevuld door een samenwerking met de brocantemarkt. Team Ondernemen verdeelde bellenblazers en drinkflessen van Shoppen in Lier onder de bezoekers.  Er waren ook meet & greets met De Vermeires, Mega Mindy en Piet Piraat om extra bezoekers te lokken.
  • Communicatie: de stad communiceert actief naar verschillende doelgroepen ondernemers: 
    • Op 16/2 organiseerde team Ondernemen een 'after work' voor Lierse handelaars, met als doel de acties voor het komende jaar aan te kondigen en de betrokkenheid te vergroten.
    • Op 21/3 organiseerde team Ondernemen een brainstorm onder Lierse handelaars om hen meer inspraak te geven over toekomstige kernversterkende acties. 
    • Shoppen in Lier en de bijhorende social media worden permanent geüpdatet.
    • De samenwerking met communicatiebureau Noticed omtrent het Shopping Magazine heeft vertraging opgelopen. Het voorstel dat Noticed uitwerkte, lag te ver van de wensen van de handelaars, waardoor er meer tijd is gestopt in het verfijnen van het concept en de deelnameformules voor handelaars. Eind juni is daarover een akkoord gevonden. In samenspraak met Noticed en Lier Shopping is daarom besloten de publicatie van het Shopping Magazine uit te stellen naar 2024.