Belangrijkste inhoudelijke bijsturingen per doelstelling

Belangrijkste inhoudelijke bijsturingen per beleidsdoelstelling

Terug naar navigatie - Belangrijkste inhoudelijke bijsturingen per beleidsdoelstelling

Bij de aanpassing van het meerjarenplan worden de ramingen van de acties bijgestuurd en geactualiseerd. De officiële schema’s verder in dit document geven niet altijd een scherp inzicht van de belangrijkste inhoudelijke bijsturingen.

In onderstaand overzicht geven we de voornaamste bijsturingen weer die ook een beleidsmatige impact hebben. Louter bijsturingen van kerntakenactieplannen worden niet expliciet vermeld. In sommige doelstellingen komen geen fundamentele wijzigingen voor en deze worden dan ook niet opgenomen in dit overzicht.

Beleidsdoelstelling Ondernemen

Het jaarlijkse budget voor kernversterkende activiteiten wordt vanaf 2021 opgetrokken met 22.500 EUR.

Beleidsdoelstelling Gebouwen en onroerend erfgoed

De belangrijkste bijsturingen situeren zich in het investeringsbudget en kunnen als volgt worden samengevat :

Investeringsuitgaven :

Investeringsontvangsten :

Concreet gaat het om volgende projecten :

  • Restauratie Begijnhof:
    - Dit is het grootste investeringsproject van deze legislatuur. Bijgestelde ramingen van studie en werken resulteren in bijkomende uitgaven van 4.579.000 EUR (brengt totale geraamde investeringskost op 29,3 Mio EUR) Door een aanpassing van de planning wordt 1,034 Mio EUR verschoven naar 2026.
    - Ook de uitvoering van het openbaar domein verschuift naar volgende legislatuur (1,781 Mio EUR). Dit is verwerkt onder de doelstelling Openbaar domein.
  • Restauratie Sint-Gummaruskerk: De Vlaamse regering wijzigt eind 2020 de premieprocedures. Daarom heeft ons bestuur beslist om nog een meerjarenpremieovereenkomst dossier in te dienen zodat we nog kunnen genieten van deze procedure. De Vlaamse Regering heeft haar goedkeuring gegeven over dit dossier en de nodige budgetten deze legislatuur voorzien. De nodige restauratiedossiers moeten versneld worden opgestart en nog deze legislatuur starten de eerste uitvoeringsfases wat voor belangrijke uitgaven zorgt (+7.897.000 EUR). Daartegenover staat wel een Vlaamse subsidie van +3.611.000 EUR). Bijkomend engageert ook de Kerkfabriek St-Gummarus zich waar mogelijk om een bijdrage te leveren.
  • Restauratie Heilig Geestgebouw: dit dossier maakt deel uit van de goedgekeurde meerjarenpremieovereenkomst, waardoor nog deze legislatuur bepaalde uitgaven dienen opgenomen te worden ( +188.000 EUR). De eigenlijke restauratie- en herbestemmingswerken worden volgende legislatuur verwacht, maar reeds deze legislatuur ontvangen we wel de volledige subsidie (+1.422.000 EUR).
  • Nieuwe verplichting tot opmaak asbestinventaris: +129.000 EUR
  • Studie beveiliging en toegangscontrole gebouwen: +50.000 EUR
  • Fietsenstalling stadskantoor: het voorziene bedrag van 27.500 EUR wordt opgetrokken met 122.000 EUR
  • Heilig Hartkerk Interieurrenovatie : Bijsturing op basis van meer concrete uitwerking dossier (herwerkt dossier uit 2010) : verhoging budget met 346.000 EUR (totale investering komt op 1.357.792 EUR waarvan 378.065 EUR betoelaagd)
  • Heilige Familiekerk : Zeer urgent zijn de vochtproblemen in de kerk en de schade aan en de stabiliteitsproblemen van de glas-in-loodramen. Deze zorgen ervoor dat de kerk vandaag deels is afgesloten. De veiligheid van de bezoeker kan niet meer worden gegarandeerd ( + 365.000 EUR (waarvan 98.000 EUR betoelaagd))
  • Renovatie Hal T met het oog op het stallen van de reuzentrein : bijsturing van project met 162.000 EUR, brengt totale kostprijs op 231.375 EUR.
  • Renovatie Zwartzustersklooster : bijsturing ifv herwerkte ramingen : + 401.000 EUR.
  • Verkopen Patrimonium : Bij opmaak MJP werd voorzien dat investeringen met een sociaal karakter worden gefinancierd via verkopen patrimonium OCMW. In het kader van deze visie worden de bijkomende uitgaven voor onder meer het Begijnhof en renovatie Zwartzusters klooster gefinancierd met bijkomende verkopen voor een netto totaalbedrag van ca 5.500.000 EUR.

Beleidsdoelstelling Openbaar domein

Ook in dit domein situeren de voornaamste bijsturingen zich in het investeringsbudget. Belangrijke factoren hierin zijn het overnamedossier Openbaar Verlichtingsnet en het verschuiven van de heraanleg van het openbaar domein van het Begijnhof naar volgende legislatuur, zoals al eerder in deze nota werden toegelicht.

In een aantal stratendossiers werden aangepaste ramingen verwerkt:

  • Ontsluitingsweg R15: +96.000 EUR
  • Schollebeekstraat: +254.000 EUR

Daarnaast worden een aantal projecten toegevoegd aan het MJP :

  • Heraanleg Hofstraat ( 368.000 EUR)
  • Heraanleg Rijenweg (100.000 EUR)
  • Aanpassingen aan het achterliggend gebied aan de GAS-fabriek : 180.000 EUR
  • Project de Kozak : bijsturingen ifv mobiliteit en groenaanleg : 215.000 EUR

In het kader van een meer realistische planning en uitvoering worden een aantal projecten binnen het MJP verschoven in de tijd.

Voor een aantal onvoorziene kleinere werken wordt een budget van 250.000 EUR uitgetrokken. Voorbeelden hiervan zijn :

  • Vernieuwde grasmat atletiekpiste
  • Herstel kademuur Mosdijk
  • Aanpassingen buitenaanleg Stekelbees
  • Fietsenstalling CC De Mol

Langs de inkomstenzijde wordt eveneens een belangrijke bijsturing gedaan. Er zal maximaal ingezet worden in het aantrekken van rioleringssubsidies bij de Vlaamse Milieu Maatschappij. Hiervoor voorzien we een jaarlijkse subsidie ontvangst van 300.000 EUR.

Beleidsdoelstelling Jeugd en BKO

In de loop van 2020 heeft CBS beslist om de onkostenvergoeding van de animatoren op te trekken (+30.000 EUR per jaar). Daarnaast wordt de toegangsprijs tot de speelpleinen verhoogd (extra inkomsten van 15.000 EUR).

In het jeugdcentrum Moevement wordt in 2021 een nieuwe toegangscontrole geïnstalleerd (+25.000 EUR).

Beleidsdoelstelling Sport en Verhuurinfrastructuur

Twee belangrijke investeringsbudgetten werden niet meer uitgegeven in 2019 en moeten dus opnieuw opgenomen worden in het MJP :

  • Onteigening Hoge Velden : 500.000 EUR
  • Eindafrekening Sporthal Stadspark : 276.000 EUR

Daarnaast belangrijke Corona-bijsturingen voor wat betreft de inkomsten uit het zwembad de Waterperels (-250.000 EUR in 2020 en -150.000 EUR in 2021).

Beleidsdoelstelling Cultuur en Evenementen

In deze doelstelling ook voornamelijk Corona-gerelateerde bijsturingen (onder meer verplaatsen van het 5-jaarlijks Reuzenfeest).

Beleidsdoelstelling Sociale dienstverlening

De netto-kost van het leefloon is in het meerjarenplan aanzienlijk verhoogd. 3 redenen liggen hieraan ten grondslag:

  • 2020 kent een lichte toename in het aantal (niet volledig betoelaagde) leeflonen – terwijl het MJP uitging van een stabilisatie. T.g.v. de Corona-crisis wordt een groei voorspeld in het aantal leeflonen. Zo is, voor de 2e helft van 2020, bovenop de toename in de eerste helft – een groei van 3% ingecalculeerd. Voor 2021 wordt een groei van 10% in rekening gebracht – die wordt doorgetrokken voor de daaropvolgende jaren. Voorspelling is immers dat het jobverlies in 2021 fors zal toenemen, hetgeen een negatieve impact heeft op de evolutie van het leeflonenaantal;
  • Binnen het leefloonbestand is een (interne) verschuiving opgetreden: het aantal leeflonen dat deels betoelaagd wordt is fors toegenomen, terwijl het aantal leeflonen dat volledig betoelaagd wordt afnam. Tot die laatste groep behoren o.a. de erkende vluchtelingen, die verhoudingsgewijs een beperkter aandeel uitmaken in 2020. T.g.v. deze verschuiving neemt de lokale kost toe.
  • Tot slot heeft de Federale Overheid in 2020 2 verhogingen van het leefloonbedrag doorvoerd; deze verhogingen worden – voor een belangrijke groep leefloners – voor 45% gefinancierd door de lokale overheid.

Daarnaast is voor 720.000€ aan extra uitgaven opgenomen in functie van sociaal beleid – om de sociale impact van de Corona crisis op te vangen. Hierin passen o.m. de maatregelen in functie van koopkrachtverhoging van mensen in armoede; extra investeringen in de bestrijding van kinderarmoede, bijkomende inzet op vlak van woonbegeleiding en psychologische bijstand,… Deze maatregelen worden volledig gefinancierd door de Vlaamse of Federale overheid en vertegenwoordigen bijgevolg eenzelfde bedrag aan ontvangstenzijde. De netto-impact is bijgevolg 0.

Het CBS heeft dit jaar beslist om bijkomend in te zetten in de strijd tegen intrafamiliaal geweld door een samenwerking op te starten met het Family Justice Center. Hiervoor wordt jaarlijks 28.636 EUR uitgetrokken.

Beleidsdoelstelling Ouderenzorg

Een aantal budgetten van het WZC Paradijs werden in het nieuwe MJP iets te nipt gebudgetteerd. Het gaat dan vooral om kosten voor voeding en onderhoud en herstellingen van het gebouw. Daarnaast werden er ook dit jaar omwille van Corona extra kosten gemaakt.

Op jaarbasis stijgen de geraamde kosten met ca 163.000 EUR, daartegenover staat een verhoging van de Riziv-inkomsten van 100.000 EUR per jaar.

Beleidsdoelstelling Afvalbeleid

De afvalinterkommunale IVAREM stuurt jaarlijks haar begroting bij, dewelke de stad dan verwerkt in de Meerjarenplanning. De uitgaven stijgen met ca 120.000 EUR op jaarbasis (+4,3%) en de ontvangsten met 75.000 EUR op jaarbasis (+3.6%).

Beleidsdoelstelling Handhaving en Preventie

Vanaf 2021 wordt het mogelijk om ook beperkte snelheidsovertredingen te innen via de gemeentelijke administratieve geldboetes. In samenwerking met de Lokale Politie die zal investeren in bijkomende camera’s wordt dit project verder uitgewerkt. We verwachten stijgende inkomsten voor een bedrag van 150.000 EUR per jaar.

Beleidsdoelstelling Financieel beheer

Ontvangsten opcentiemen onroerende voorheffing

Bij de bespreking van de Corona-impact werd reeds meegegeven dat de ontvangsten voor de aanvullende personenbelasting en opcentiemen onroerende voorheffing negatief worden bijgestuurd.
Bij de ontvangsten onroerende voorheffing zien we echter ook een belangrijke positieve evolutie. In 2020 stijgt het belastbaar kadastraal inkomen substantieel, zijnde de basis voor de berekening van de opcentiemen op de onroerende voorheffing. Deze stijging is het gevolg van :

  • De vele recente nieuwbouwprojecten in Lier worden nu ook omgezet in een effectief belastbaar kadastraal inkomen
  • Het effect van de aanpassing van de kadastrale inkomens aan de gewijzigde comfortelementen.

Samengevat worden volgende bijsturingen gedaan aan de verwachte ontvangsten onroerende voorheffing :

Ontvangsten Aanvullende Personenbelasting

Ook voor wat betreft de APB wordt een Corona-impact verwerkt in het MJP.

Daarnaast kan voor wat betreft het boekjaar 2020 de voorziene ontvangst opgetrokken worden met 1.192.726 EUR als gevolg van een herraming door de FOD-Financiën. Deze herraming is het gevolg van een gewijzigd inkohieringsritme door de FOD met een positief effect op de ontvangsten 2020.

Ontvangsten Lokale belastingen

Ook voor de lokale belastingontvangsten wordt een corona-impact verwerkt. Voor volgende belastingen worden de geraamde ontvangsten neerwaarts bijgestuurd met een totaalbedrag van 293.000 EUR : Reclamedrukwerk, Drijfkracht, Dansgelegenheden, Terrasbelasting, Afgifte administratieve stukken.

Intrestlasten

In 2020 werd een nieuwe lening aangegaan voor 5.000.000 EUR tegen een vaste rentevoet van 0,7% op 20 jaar. De geraamde rentevoet in het MJP bedroeg 1,8% zodat we gespreid over de MJP dit rentevoordeel kunnen verwerken (positieve impact van ca 275.000 EUR).

Toelagen aan hulpverleningszone Rivierenland en Lokale Politie Lier

De gemeentelijke bijdrage voor de hulpverleningszone Rivierenland wordt niet bijgestuurd.

Op basis van de opgemaakte begroting van de Lokale Politie Lier kan de voorziene gemeentelijke bijdrage licht neerwaarts worden bijgesteld (gevolg van positief resultaat vorig boekjaar). Anderzijds kan de politie vanuit de opgebouwde reserves haar investeringsprogramma voor 2021 sterk optrekken (onder meer in het licht van aankopen nieuwe ANPR-camera’s).

Beleidsdoelstelling Personeel

Op het vlak van personeelsbeleid worden er twee belangrijke bijsturingen gedaan in de aanpassing van het MJP : de loonkost en bijsturing kosten voor de pensioenen.

Loonkost Stad en OCMW Lier

De belangrijkste kostenpost van een lokaal bestuur is de loonkost (40% van de totale uitgaven). Rekening houdend met het academisch personeel bedraagt dit aandeel 47%.

  • Bij de opmaak van het MJP zijn we uitgegaan van een jaarlijkse stijging van de loonkost met 2% (om de indexaanpassingen en baremische verhogingen op te vangen).
  • Het federaal planbureau verwacht dat in 2021 de spilindex pas in november zal worden overschreden, waardoor de lonen pas in januari 2022 zullen stijgen. Als gevolg kunnen we voor 2021 de verwachte stijging verminderen van 2% naar 0,5%.
  • Voor de jaren 2022-2025 milderen we het stijgingspercentage van 2% naar 1,75% om de ramingen nog beter te laten aansluiten bij de werkelijke uitgaven (wegwerken overbudgettering).
  • Met het oog op de aanpassing van het MJP wordt in het najaar steeds een herraming van de loonkost gemaakt op basis van de actuele tewerkstelling;

Het resultaat van deze bijsturingen heeft een belangrijke positieve impact op de budgettering van de loonkost voor de resterende looptijd van de legislatuur.

Bijsturing kosten pensioenlast

Lokale besturen staan in voor de betaling van de pensioenlast van de statutaire ambtenaren. In het MJP werden de door het OCMW te betalen responsabiliseringsbijdragen opgenomen op basis van de ramingen van de Federale Pensioendienst. De ministeriële omzendbrief bij de aanpassing van het MJP bepaalt dat lokale besturen kunnen afwijken van deze ramingen indien er actuariële studies beschikbaar zijn van verzekeringsinstellingen.

Stad en OCMW heeft aan de verzekeringsinstelling Ethias actuariële studies opgevraagd mbt de evolutie van pensioenkost voor de komende decennia. Op basis van de resultaten van deze studie werden de voorziene bedragen bijgestuurd in het MJP.

De responsabiliseringsbijdragen van de stad worden uit de pensioenreserve betaald dewelke de stad in het verleden heeft opgebouwd. Op basis van de lange termijn ramingen van Ethias zien we echter dat deze reserve de komende decennia ontoereikend zal zijn. Ethias stelt voor om via jaarlijks bijkomende stortingen (koopsommen) deze pensioenreserve op trekken.

Via de bovenvermelde bijsturingen van de responsabiliseringsbijdragen van het OCMW kan er budgettaire ruimte worden vrijgemaakt om jaarlijks de pensioenreserve van de stad op te trekken met een bedrag van 300.000 EUR.

De tussenkomst van de Vlaamse regering in de te betalen responsabiliseringsbijdrage wordt uiteraard ook aangepast aan de nieuwe ramingen op basis van de actuariële studie.

Het geheel van de bijsturingen in de kosten van de pensioenlast in het MJP is budgetneutraal en weegt dus niet op de beleidsvrije ruimte van de groep.

Sectoraal akkoord 2020

Vanaf 1/1/2020 hebben door het Sectoraal Akkoord 2020 alle medewerkers recht op een koopkrachtverhoging van 300 euro per VTE. Door in het verleden strategische keuzes te maken mbt inzet VIA4 middelen en verhoging tweede pensioenpijler, kunnen deze samen met de VIA5 gebruikt worden om de maaltijdcheques te verhogen van 6 naar 8 euro en daarbovenop nog een lokale centrumbon en een ecocheque toe te kennen. Door deze ontvangsten van een 300 000 euro wordt de koopkracht bij het personeel met meer dan 450 euro per VTE verhoogd.

Beleidsdoelstelling Facility Management

De planning voor de vervangingsinvesteringen in het wagenpark van stad en OCMW wordt bijgestuurd. We opteren ervoor om de vervangingen versneld door te voeren door de budgetten van 2023-2024-2025 deels naar voor te trekken. Er wordt een beperkt bijkomend budget vrijgemaakt van 29.320 EUR voor de onverwachte reparaties CNG-wagens en aankoop van elektrische bakfietsen zodat de dienstverplaatsingen in de binnenstad op een meer efficiënte en klimaatvriendelijke manier kunnen gebeuren.