Algemene toelichting mbt belangrijkste verrichtingen met impact op het resultaat en verklaring van belangrijke materiële verschillen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De jaarrekening 2023 is de vierde jaarrekening die geconsolideerd werd afgesloten en opgemaakt voor de stad en OCMW Lier. Tenzij het anders wordt vermeld, geven de cijfers hierna steeds de geconsolideerde toestand.

Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt €-391.314  en is samengesteld uit de drie volgende saldi die verder in de nota van de jaarrekening worden toegelicht.
• het exploitatiesaldo: € 11.321.051
• het investeringssaldo: € -14.032.104
• het financieringssaldo: € 2.319.739

Samen met het resultaat van vorig boekjaar (€ 6.407.030 ) sluiten we het huidige boekjaar af met een beschikbaar budgettair resultaat van € 6.015.716. 

Hierna wordt de inhoud van de drie bovenstaande saldi verder toegelicht. We verwijzen ook naar alle relevante cijfergegevens die in tabelvorm na deze toelichting wordt opgenomen.

1. De exploitatie

Terug naar navigatie - 1. De exploitatie

De exploitatie sluit af met een positief saldo van € 11.321.051 en levert hiermee een belangrijke bijdrage aan de positieve autofinancieringsmarge. In volgende tabel zien we hoe de ontvangsten en uitgaven zich verhouden tov het budget. Langs de kant van de exploitatie-uitgaven zien we dat het voorziene budget niet volledig werd aangewend. Er blijft een ongebruikt budget van € 2.357.978 ofwel ca 2,35% onderbenutting. Langs de ontvangstenzijde stellen we vast dat de totale ontvangsten € 491.901 lager liggen dan gebudgetteerd, er werd dus 99,55 % gerealiseerd. In wat volgt worden de verschillende deelbudgetten meer uitvoerig besproken.

 

Exploitatie Budget Geboekt saldo vs budget Realisatiegraad
Uitgaven 100.244.803 97.886.826 2.357.978 97,65%
Ontvangsten 109.699.778 109.207.877 491.901 99,55%

1.1. De exploitatie-uitgaven

Terug naar navigatie - 1.1. De exploitatie-uitgaven

Exploitatieuitgaven Budget vastgelegd saldo vs budget aangerekend realisatiegraad aanrekeningen
Personeelsuitgaven 52.747.563,76 52.973.022,31 -218.258,23 52.965.821,99 100,41%
Werkingskosten 20.748.914,46 19.032.627,85 2.212.652,02 18.536.262,44 89,34%
Werkingssubsidies 15.202.485,00 14.902.324,21 307.702,05 14.894.782,95 97,98%
Schuld 2.146.870,26 2.307.256,69 -159.588,79 2.306.459,05 107,43%
Overige 9.398.970,01 9.187.972,38 215.470,88 9.183.499,13 97,71%
TOTAAL 100.244.803,49 98.403.203,44 2.357.977,93 97.886.825,56 97,65%

Details bespreking exploitatie-uitgaven

Terug naar navigatie - Details bespreking exploitatie-uitgaven

1.1.1 De personeelsuitgaven.

De personeelsuitgaven vormen de belangrijkste uitgavenpost (54% van totale uitgaven). De personeelsuitgaven omvatten de eigenlijke loonkost van het stads- en OCMW-personeel, maar ook deze van het onderwijzend personeel (academies) en aanvullende personeels gerelateerde uitgaven (responsabiliseringsuitgaven pensioenen, lonen mandatarissen, woon-werkverkeer, maaltijdcheques en dergelijke).  De personeelsuitgaven worden in de loop van het jaar doorlopend gemonitord. Het voorziene budget werd in 2023 licht overschreden (0,4%). Bij budgetopmaak wordt er naar gestreefd om de overbudgettering maximaal te beperken. De personeelsuitgaven stijgen de afgelopen jaren heel sterk, vooral als gevolg van de toegenomen inflatie en impact van de invoering van de IFIC-classificatie.

1.1.2. De werkingskosten

De werkingskosten vertegenwoordigen ca 19% van de totale uitgaven.  In vergelijking met 2022 stijgen de werkingskosten beperkt (ca 1,7%). De sterke daling van vooral de nutskosten in vergelijking met 2022 maakt dat de totale werkingskosten relatief gezien beperkt toenemen..

Traditioneel is dit de uitgavenpost die het moeilijkste is om correct te budgetteren. We noteren dan ook dit jaar een overbudgettering van ca 10,5%, ondanks de bijsturingen dewelke nog bij de laatste aanpassing van het MJP werden doorgevoerd. 

De werkingskosten met de grootste budgettaire impact hebben betrekking op de werkingsbijdragen voor afvalverwerking (ca € 3.1 Mio), de terbeschikkingstellingsvergoeding dewelke stad en OCMW betalen aan het bedrijvencentrum Dungelhoeff voor het gebruik van het stadskantoor en Sociaal huis (ca € 1.9 Mio), nutskosten overheidsgebouwen  (ca € 1,5 Mio ), de diverse ICT-onderhoudscontracten (€ 0,7 Mio), elektriciteit Openbare Verlichting (€ 0,5 Mio).

1.1.3. De werkingssubsidies

De toegestane werkingssubsidies bedragen € 14.894.782,95 en vertegenwoordigen daarmee 15% van de totale uitgaven. De belangrijkste toelagen gaan naar sterk verbonden entiteiten : 

  • Lokale Politie Lier : € 8.894.155 (stijging met 20% tov 2022)
  • Hulpverleningszone Rivierenland : € 1.746.194
  • Lago Lier : € 1.569.106
  • vzw Bressinck : € 160.390
  • ProLier : € 155.000
  • Sociaal restaurant : € 153.000

1.1.4. De schuld/rentelast

De betaalde rentelast bedraagt € 2.306.459  en overstijgt daarmee het voorziene budget. Dit wordt vooral verklaard door de sterke stijging van de korte termijn rentevoet waardoor de impact van de rentelast op de korte termijnfinanciering (thesaurieprogramma) hoger uitvalt dan budgettair werd ingeschat.

1.1.5. Overige - Individuele hulpverlening door het OCMW

De uitbetaalde individuele hulpverlening door het OCMW bedroeg in 2023 €8.717.904, hetgeen een stijging vertegenwoordigt tov 2022 met ca 18 %. 

1.2. Exploitatie-ontvangsten

Terug naar navigatie - 1.2. Exploitatie-ontvangsten

 

Exploitatieontvangsten Budget vastgestelde rechten saldo vs budget gevorderd realisatiegraad
Fiscale ontvangsten 44.236.645,31 44.728.461,03 -491.815,72 44.728.461,03 101,11%
Ontvangsten uit de werking 21.010.549,53 20.757.865,01 252.684,52 20.757.865,01 98,80%
Werkingssubsidies 41.718.438,95 40.884.613,08 833.825,87 40.884.613,08 98,00%
Financiële ontvangsten 1.039.050,00 1.146.364,51 -107.314,51 1.146.364,51 110,33%
Overige 1.695.094,44 1.690.573,12 4.521,32 1.690.573,12 99,73%
TOTAAL 109.699.778,23 109.207.876,75 491.901,48 109.207.876,75 99,55%

Details bespreking exploitatie-ontvangsten

Terug naar navigatie - Details bespreking exploitatie-ontvangsten

1.2.1. De fiscale ontvangsten

De fiscale ontvangsten vormen in 2023 de belangrijkste exploitatie-opbrengst (41% van totale exploitatie-ontvangsten). De gerealiseerde fiscale ontvangsten lagen 491.815 EUR hoger dan gebudgetteerd . De belangrijkste fiscale ontvangsten zijn de aanvullende personenbelasting (€19.851.597) en de opcentiemen op de onroerende voorheffing (€ 15.621.507) . Samen maken zij 79% uit van de totale belastingontvangsten. 

Zowel de ontvangsten uit APB als OOV stijgen, zoals verwacht, heel sterk t.o.v. de voorgaande jaren. Dat wordt verklaard doordat de inflatie nu ook doorstroomt in deze ontvangsten. Bij de APB zien we een eenmalige sterke stijging  dewelke verklaard wordt door een aanpassing van de federale boekhouding die ervoor zorgt dat alle steden en gemeenten in 2023 eenmalig 14 maanden in plaats van 12 maanden aan ontvangsten hebben doorgestort gekregen.

Daarnaast heeft ook de invoering van de GAS 5 (snelheidsovertredingen) een belangrijk invloed gehad op de ontvangsten. Via de aanpassing MJP in december 2023 werden de verwachte ontvangsten opgetrokken naar 5,2 Mio EUR. De gerealiseerde ontvangst voor 2023 bedroeg uiteindelijk 5.301.672 EUR.

Bij de documentatie van de jaarrekening wordt een overzicht toegevoegd van de opbrengsten per belastingsoort. 

1.2.2. Werkingsontvangsten

De ontvangsten uit de werking bedroegen € 20.757.865 of 19% van de totale exploitatie-opbrengsten. Er werd € 252.684 minder ontvangen dan gebudgetteerd (98,80%).

De belangrijkste werkingsontvangsten zijn de inkomsten van het woonzorgcentrum Paradijs, bestaande uit de tussenkomst via de Vlaamse Sociale Bescherming (VSB) voor een bedrag van € 5.896.551 en de ligdag prijs voor een bedrag van € 4.124.588  De inkomsten mbt het WZC Paradijs maken zo ca 48% uit van de totale werkingsontvangsten van de groep. 

Een andere belangrijke werkingsontvangst betreffen de inkomsten in het kader van het gemeentelijk rioolbeheer voor een bedrag van € 2.420.429  ( ca € 123.000 minder dan gebudgetteerd).

Een derde belangrijke bron van inkomsten zijn deze verbonden aan het afvalbeleid (DIFTAR). In 2023  werd er voor € 2.383.332 aan inkomsten geboekt.

Tot slot vormen ook nog de huuropbrengsten (hoofdzakelijk OCMW-patrimonium) een belangrijke bron van inkomsten. Er werden huuropbrengsten uit OCMW-patrimonium gerealiseerd voor een bedrag van € 1.747.892, zijnde ca 7 % minder dan gebudgetteerd.  Door de gefaseerde renovatie van de begijnhofwoningen, staan meer woningen leeg in afwachting van deze renovatie, dit heeft uiteraard tijdelijk een negatieve impact op de ontvangsten uit de verhuringen.

1.2.3 Werkingssubsidies

Het gemeentefonds is een belangrijke financieringsbron voor de lokale overheden. Voor stad en OCMW Lier bedraagt de ontvangen basisdotatie voor het boekjaar 2023 € 13.809.377, zijnde € 163.675 meer dan gebudgetteerd. Daarnaast voorziet de Vlaamse regering in een aantal aanvullende dotaties : 

  • Vervanging van vroegere sectorale subsidies : € 925.017
  • Compensatie afschaffing vroegere Elia-taks : € 451.920

Daarnaast voorziet de Vlaamse regering nog in een aantal bijkomende algemene werkingssubsidies dewelke substantieel zijn :

Vlaamse subsidie voor de tussenkomst in de responsabiliseringsbijdrage :  € 2.084.984
Regularisatiepremie ex-gesco's : € 790.029
Vlaamse subsidie in het kader van de valorisatie open ruimte : € 486.736

Een andere belangrijke werkingssubsidie betreft de loonkost van het onderwijzend personeel. Stad Lier is inrichtende macht en moet derhalve deze loonkost budgettair tot uiting brengen in de gemeentelijke boekhouding. Voor 2023 werd een subsidie geboekt voor een bedrag van € 7.820.598.

Ook in het domein Welzijn/Sociale dienstverlening worden belangrijke subsidiestromen ontvangen voor een totaalbedrag van ca € 9 Mio. De sterke stijging langs de uitgavezijde wordt grotendeels opgevangen door de financiering van hogere overheden.

1.2.4 Financiële ontvangsten

De stad Lier ontvangt jaarlijks dividenden uit financiële participaties dewelke via financieringsinterkommunale IKA worden aangehouden. Aanvullend worden ook dividenden van Fluvius ontvangen voor de gas- en elektriciteitsvoorziening. Totaal aan geboekte dividenden in 2023 bedroeg € 1.146.365  wat nauw aansluit bij het budget.

1.2.5. Overige ontvangsten

Bij de overige ontvangsten wordt ook de recuperatie van de specifieke kosten sociale dienst ondergebracht. In 2023 werden er voor een bedrag van € 923.231 aan gemaakte kosten gerecupereerd.

Aanvullende overige ontvangsten betreffen diverse kleinere ontvangsten posten.

2. De investeringen

Terug naar navigatie - 2. De investeringen

 

Investeringen Budget geboekt saldo vs budget realisatiegraad
uitgaven 27.629.644 21.109.816 6.519.828 76,40%
ontvangsten 8.155.851 7.077.712 1.078.139 86,78%

2.1. Investeringsuitgaven

Terug naar navigatie - 2.1. Investeringsuitgaven

In 2023 werd er voor € 21.109.816 aan investeringen gerealiseerd, hetgeen een realisatiegraad van ca 76,40% vertegenwoordigt indien we de rekening vergelijken met de aangepaste budgettering bij de aanpassing van het Meerjarenplan. De niet-gerealiseerde investeringen worden bijna allemaal overgedragen naar 2023. Bij de toelichting van de jaarrekening wordt een overzicht meegegeven van de overgedragen investeringskredieten. 

Hieronder geven we een overzicht van de belangrijkste investeringsrealisaties in 2023 (bedragen > 50.000 EUR). De vermelde bedragen betreffen enkel de corresponderende uitgaven in 2023 en geven geen indicatie van de totale projectkost.

INVESTERINGSREALISATIE UITGAVEN 2023
Omschrijving actie Rekening 2023
01/04/SAP/01/24 Schollebeekstraat 3.173.027
01/03/SAP/03/01 Begijnhof: restauratiewerken fase 2/3/4/5 3.128.973
01/04/SAP/01/13 Hoge Velden : Aanleg Ontsluiting 2.694.901
01/03/SAP/03/02 Sint-Gummaruskerk : restauratiewerken 1.510.821
01/04/KAP/03/05 Onderhoud wegeninfrastructuur 1.283.733
01/03/KAP/04/18 Beeldacademie: dakherstelling 1.042.220
01/20/KAP/01/03 Optimalisatie dienstverplaatsingen 761.754
01/04/SAP/01/04 Berlarij 500.821
01/17/KAP/01/16 Ondersteuning Lokale Politie Lier 500.000
01/03/KAP/04/08 Aankoop en verkoop patrimonium 496.110
01/08/SAP/01/05 Subsidie voor aanleg kunstgrasveld Lierse Kempenzonen 464.974
01/03/KAP/04/37 Renovatie OCMW woningen in Volmolenstraat 9 en 17 342.974
01/03/KAP/04/10 Verhuur buiten sociaal stelsel/ jacht-en visrecht/consessies 321.867
01/04/KAP/03/06 Ondersteuning en begeleiding bij verkaveling 320.348
01/04/KAP/03/02 Onderhoud openbare verlichting en nutsleidingen 298.945
01/08/SAP/02/02 Aanleg kunstgras-, voetbalvelden en finse piste Hoge Velden 274.247
01/08/SAP/01/04 Renovatie Oude Zwartzusterklooster 256.511
01/01/SAP/02/01 Opmaak van een beleidsplan 'Ruimte Lier ' 221.547
01/04/SAP/01/08 Fietsostrade Antwerpen-Lier 219.584
01/04/KAP/03/04 Onderhoud waterinfrastructuur 205.832
01/03/SAP/03/03 Heilig Geestgebouw : restauratiewerken 163.772
01/04/SAP/01/15 Kozak 161.839
01/04/SAP/01/22 Pastoriestraat 149.256
01/19/KAP/02/12 Vernieuwing computers, thin cliënts, laptops en tablets 127.084
01/12/KAP/01/20 Gebouwen- en omgevingsbeheer 117.335
01/04/SAP/01/03 Berlaarsestraat en Kluizenplein (Archeologie Normaalschool) 109.034
01/03/KAP/04/16 Kleine werken allerlei 99.431
01/04/SAP/01/01 Aarschotsesteenweg - Fietspad 93.986
01/04/SAP/01/30 Hofstraat 90.479
01/13/SAP/02/08 Opmaak visie plaatsing vuilbakken in binnen- en buitengebied 89.970
01/03/KAP/04/17 Renovaties woningen OCMW 87.169
01/04/KAP/03/03 Onderhoud van en investering in openbaar groen 78.028
01/09/KAP/02/08 Onderhoud en vernieuwing didactisch materiaal Academies 76.212
01/04/SAP/01/23 Ros Beiaard fase 2 68.325
01/04/KAP/03/07 Onvoorziene kleine aanpassingswerken openbaar domein 64.526
01/20/KAP/01/02 Onderhoud en vervanging machines en uitrusting 62.790
01/03/SAP/02/03 WKK/Pompen/Stookplaatsanalyse 62.411
01/03/KAP/04/38 Renovatie Noodwoningen OCMW 56.337
01/03/SAP/01/02 Opmaak erfgoedbeleidsplan 56.063
01/05/KAP/03/13 Aanleg van toegankelijke wijkspeelpleintjes 54.677
01/03/SAP/02/04 Zonnepanelen 53.739
01/04/SAP/02/01 Inrichting landschapspark Pallieterland 52.500
Diverse "kleinere" investeringsuitgaven verspreid over een 60-tal acties 1.115.662
TOTAAL 21.109.816

2.2. De investeringsontvangsten

Terug naar navigatie - 2.2. De investeringsontvangsten

De gerealiseerde investeringsontvangsten in 2023 bedragen €7.077.712 en vertegenwoordigen hiermee ca 87 % van het voorziene budget. De investeringsontvangsten kunnen uitgesplitst worden in twee grote deelcategorieën : desinvesteringen of verkopen van patrimonium enerzijds, en investeringssubsidies anderzijds.

Wat de verkopen patrimonium betreft, werden er in 2023 enkele verkopen gerealiseerd : 

Entiteit OCMW : totaal bedrag van € 1.211.650 EUR (Pannenhuisstraat/Bergsken, Zijpstraat Duffel, Bouwenstraat Lint)

Hieronder geven we het overzicht van alle investeringsontvangsten in 2023 per actie.

INVESTERINGSREALISATIE ONTVANGSTEN 2023
Omschrijving Actie Rekening 2023
01/03/SAP/03/02 Sint-Gummaruskerk : restauratiewerken 2.600.000
01/03/SAP/03/01 Begijnhof: restauratiewerken fase 2/3/4/5 1.473.495
01/03/KAP/04/08 Aankoop en verkoop patrimonium 1.211.650
01/17/KAP/01/05 Ontvangen tussenkomst van de hogere overheden in financieringen 979.943
01/20/KAP/01/03 Optimalisatie dienstverplaatsingen 478.493
01/08/SAP/01/04 Renovatie Oude Zwartzusterklooster 147.131
01/04/KAP/03/02 Onderhoud openbare verlichting en nutsleidingen 107.162
01/05/KAP/03/13 Aanleg van toegankelijke wijkspeelpleintjes 75.000
01/03/KAP/04/38 Renovatie Noodwoningen OCMW 37.858
01/08/KAP/03/09 Uitvoering overeenkomst met S&R m.b.t. de uitbating zwembad 12.403
01/03/SAP/01/01 Opmaak beheersplannen en herbestemmingsstudies 11.456
01/05/SAP/01/01 Heraanleg buitenomgeving site Moevement met meer ontspanningsmogelijkheden voor jongeren 1.989
01/06/SAP/02/03 Ontsluiting roerend en onroerend erfgoed in de (semi) publieke ruimte -12.500
01/04/KAP/03/06 Ondersteuning en begeleiding bij verkaveling -46.366
TOTAAL 7.077.712

3. Liquiditeit/Financiering

Terug naar navigatie - 3. Liquiditeit/Financiering

Het financieringssaldo bedraagt € 2.319.739, tov een saldo in het budget van € 3.794.740. 

3.1. Financieringsuitgaven

De financieringsuitgaven bestaan hoofdzakelijk uit de periodieke aflossingen van de lopende financieringen. In 2023 is er ook de eenmalige terugbetaling geweest van de obligatielening voor een bedrag van € 10.000.000. 

3.2. Financieringsontvangsten

In 2023 werden er voor € 17.000.000 nieuwe leningen afgesloten, waaronder dus ook de herfinanciering van de obligatielening.

Verklaring materiële verschillen exploitatie-uitgaven

Terug naar navigatie - Verklaring materiële verschillen exploitatie-uitgaven

Bij opmaak van budget en MJP wordt een inschatting gemaakt van de verwachte ontvangsten en uitgaven op actieniveau. In geval er bij realisatie belangrijke afwijkingen zijn tussen deze ramingen en het uiteindelijke resultaat is het nuttig om deze te verklaren. Hieronder worden de belangrijkste afwijkingen opgelijst en verklaard voor wat betreft de exploitatie-uitgaven.

Actie Budget Rekening Saldo Verklaring
01/18/KAP/05/01 Verloning medewerkers € 38.380.112 € 38.625.840 -€ 245.729 De loonkost van stad en OCMW is moeilijk exact te budgetteren, mutaties van personeel ,ziekte, gewijzigde arbeidsregimes enerzijds en de hoge inflatie hebben dit nog bemoeilijkt.
01/17/KAP/01/01 Betaling interestlasten € 2.110.315 € 2.267.281 -€ 156.966 De korte termijnrentevoeten zijn heel sterk gestegen waardoor de financiering van commercial paper programma aan hoger dan voorziene rentevoeten diende te gebeuren.
01/18/KAP/05/09 Betaling maaltijdcheques en koopkrachtverhogende maatregelen € 960.700 € 845.475 € 114.950 Lichte overraming van het budget.
01/04/KAP/03/02 Onderhoud openbare verlichting en nutsleidingen € 675.435 € 535.130 € 140.305 De kost van elektriciteit is in 2023 sterker gedaald dan verwacht waardoor de uiteindelijke uitgaven voor electriciteitsverbruik openbare verlichting lager is uitgevallen dan voorzien.
01/13/KAP/03/01 Optimalisatie en financiering afvalverwerking € 3.372.895 € 3.109.657 € 211.399 Moeilijk exact te ramen
01/03/KAP/04/03 Nutsvoorzieningen voor stadsgebouwen (gas, elektriciteit, water) € 2.060.260 € 1.573.755 € 469.251 De energiekosten (gas en elektriciteit) zijn in 2023 sterker gedaald dan voorzien waardoor de uiteindelijke uitgaven voor nutsvoorzieningen subsitantieel lager zijn dan gebudgetteerd.

Verklaring materiële verschillen exploitatie-ontvangsten

Terug naar navigatie - Verklaring materiële verschillen exploitatie-ontvangsten

Bij opmaak van budget en MJP wordt een inschatting gemaakt van de verwachte ontvangsten en uitgaven op actieniveau. In geval er bij realisatie belangrijke afwijkingen zijn tussen deze ramingen en het uiteindelijke resultaat is het nuttig om deze te verklaren. Hieronder worden de belangrijkste afwijkingen opgelijst en verklaard voor wat betreft de exploitatie-ontvangsten.

Actie Budget Geboekt Saldo Verklaring
01/18/KAP/05/01 Verloning medewerkers € 2.929.739 € 2.378.236 € 551.503 De minderrealisatie op vlak van personeelsbetoelaging is niet specifiek toe te wijzen aan een specifieke sleutel maar is het resultaat van vele kleine minderrealisaties.
01/11/KAP/05/01 Toekenning leefloon € 6.842.319 € 6.512.441 € 329.879 Moeilijk exact te budgetteren omdat sommige ontvangsten jaaroverschrijdend worden verwerkt.
01/01/KAP/03/37 Concessie exploitatie parkeren openbaar domein € 380.000 € 171.177 € 208.823 Raming ontvangsten parkeerconcessie te herbekijken met oog op volgend MJP.
01/17/KAP/01/11 Gedeeltelijke overname responsabiliseringsbijdrage € 2.214.667 € 2.084.984 € 129.683 De Vlaamse regering heeft een rekenfout gemaakt bij de berekening van de toegekende dotatie voor de tussenkomst in de responsabiliseringsbijdrage, waardoor er minder werd betaald. In 2024 wordt dit rechtgezet door een aanvullende storting.
01/04/KAP/03/04 Onderhoud waterinfrastructuur € 2.543.726 € 2.420.429 € 123.297 Inkomsten uit de saneringsvergoeding liggen lager dan geraamd (o.a. vooral door lager waterverbruik gezinnen in 2023).
01/14/KAP/01/09 Inning GAS-boetes € 5.200.000 € 5.301.673 -€ 101.673 Moeilijk exact te ramen.
01/11/KAP/06/07 Bestrijding gevolgen Oekraïnecrisis € 0 € 106.190 -€ 106.190 Een bijkomende toelage ontvangen dewelke niet werd gebudgetteerd.
01/12/KAP/01/13 Organisatie inkomstenbeheer WZC € 9.848.956 € 9.958.696 -€ 109.740 Hoger dan verwachte Riziv-ontvangsten
01/17/KAP/01/08 Ontvangen dividenden en financiële tegemoetkomingen voor nutsvoorzieningen € 1.178.138 € 1.324.866 -€ 146.728 Hoger dan verwacht dividend voor elektriciteit
01/17/KAP/01/10 Ontvangen Gemeentefonds , sectorale subsidies en bijdragen contingentgesco's € 15.871.025 € 16.018.559 -€ 147.534 De afrekening van het gemeentefonds resulteerde in een hoger dan voorziene toelage.
01/14/KAP/01/21 Opvolging Strategisch Veiligheids- en Preventieplan (SVPP) € 300.000 € 477.633 -€ 177.633 Afrekening SVPP voor de jaren 20 en 21 hebben voor een meerontvangst gezorgd.
01/17/KAP/01/06 Ontvangen belastingen geïnd door de hogere overheid € 35.725.206 € 36.125.216 -€ 400.010 Vooral ontvangsten uit APB waren hoger dan via de aanpassing MJP werd voorzien