Bevoegde schepen
Ilse Lambrechts

Omschrijving

Om de levendigheid en aantrekkelijkheid van de stad te verhogen, analyseert, organiseert, faciliteert en promoot de stad op maandelijkse basis de detailhandel, horeca & diensten in prioritaire mate in het kernwinkelgebied a.d.h.v. complementaire acties, maatregelen, events, vormingsaanbod & projectwerking.

Stand van zaken (status)

G

Stand van zaken (toelichting)

De actie loopt zoals voorzien: 

  • Volgende kernversterkende acties werden in 2023 opgezet:
    • Op de koopzondag van 8 januari werd een ijssculptuur gemaakt op de Grote Markt.
    • Op zaterdag 11 februari stond er een photobooth in de Antwerpsestraat waar koppels een Valentijnsfoto in een sleutelhanger konden laten maken
    • in het weekend van 18 en 19 maart vond Lier Winkelplezier plaats. Wie iets kocht bij een Lierse handelaar, mocht draaien aan een Rad van Fortuin en kon Lierse goodies winnen. De hoofdprijs was een helikoptervlucht boven Lier.
    • Er werden kleurrijke vlaggetjes opgehangen aan de overspanningen in het kernwinkelgebied om de stad gezelliger in te richten. Bovendien realiseerde team Ondernemen samen met het departement infrastructuur een vervanging van de spankabels in de winkelstraten, zodat er in de toekomst nog steeds sfeerelementen kunnen worden opgehangen. 
    • In de paasvakantie (1- 16/4) werd een Paasactie gehouden. Bij een aankoop vanaf 15 euro in een deelnemende handelszaak kreeg de klant een kraslot. Daarmee konden 1000 chocoladepakketten en een centrumbon van 1000 euro gewonnen worden. 
    • Op 24 en 25 juni vond de jaarlijkse Zomerbraderij plaats in het kernwinkelgebied. Deelnemende handelaars zetten een uitstalling voor hun deur, de gaten werden opgevuld door een samenwerking met de brocantemarkt. Team Ondernemen verdeelde bellenblazers en drinkflessen van Shoppen in Lier onder de bezoekers.  Er waren ook meet & greets met De Vermeires, Mega Mindy en Piet Piraat om extra bezoekers te lokken.
    • op 2 september vond het Flair Chillax event plaats in Lier, waarbij lezeressen van Flair een goodie bag ontvingen en 3 verschillende routes langs Lierse handelszaken konden volgen. De actie ging gepaard met een grootschalige mediacampagne om Lier in de kijker te zetten als stad voor shoppen, proeven en beleven. 
    • op 30/9 en 1/10 vond het Weekend van de Klant plaats, waarbij team Ondernemen 3000 goodie bags uitdeelde aan een klanten van Lierse handelszaken, met onder andere een zelf ontworpen Memoryspel van Lier. 
    • op 31 oktober organiseerde team Ondernemen een Halloween-actie, waarbij 500 kinderen een emmertje kregen om te gaan trick-or-treaten bij deelnemende handelszaken. 
    • op 24 en 25 november organiseerde team Ondernemen Local Friday Weekend, waarbij klanten van Lierse handelszaken met hun aankopen op de foto konden gaan en een Monopoly Lier-spel konden winnen
    • op 2 december konden de kleinste shoppers op de foto met de helden van Paw Patrol, met Nijntje en met Spongebob nav Sintkoopzaterdag.
    • tijdens de 3 kerstkoopweekends van december deelde Team Ondernemen kalenders en kerstmutsen uit en konden klanten op de foto in onze photobooth. Ook rendier en yeti maakten opnieuw hun opwachting. 
    • als extra sfeerelementen zorgde Team Ondernemen voor de plaatsing van een kerstbal op de Grote Markt in Lier en kocht het op maat gemaakte en verlichte reuzenletters met het logo van Lier, die geplaatst werden op de verlaagde zitkade. 
    • als eindejaarsgeschenk voor city marketing bracht team Ondernemen 1000 rode fleecedekens met een 'we <3 Lier'-bedrukking in verkoop bij Visit Lier, het stadsmuseum en het stadskantoor.   
  • Communicatie: de stad communiceert actief naar verschillende doelgroepen ondernemers: 
    • Op 16/2 en op 21/9 organiseerde team Ondernemen een 'after work' voor Lierse handelaars, met als doel de acties voor het komende half jaar aan te kondigen en de betrokkenheid te vergroten.
    • Op 21/3 en 16/11 organiseerde team Ondernemen een brainstorm onder Lierse handelaars om hen meer inspraak te geven over toekomstige kernversterkende acties. 
    • Shoppen in Lier en de bijhorende social media worden permanent geüpdatet.
    • De samenwerking met communicatiebureau Noticed omtrent het Shopping Magazine heeft vertraging opgelopen. Het voorstel dat Noticed uitwerkte, lag te ver van de wensen van de handelaars, waardoor er meer tijd is gestopt in het verfijnen van het concept en de deelnameformules voor handelaars. Eind juni is daarover een akkoord gevonden. In samenspraak met Noticed en Lier Shopping is daarom besloten de publicatie van het Shopping Magazine uit te stellen naar 2024. 
  • het Lierse Centrumbon-systeem is aan vernieuwing toe. Team Ondernemen heeft daarvoor een bestek opgesteld in juli 2023, het dossier is echter niet in een aanbestedingsprocedure omgezet kunnen worden in 2023.

Tijd (status)

G

Tijd (toelichting)

De actie verloopt volgens de vooropgestelde timing .

Status

2 - Halverwege

Startdatum

01-01-2020

Einddatum

31-12-2025

Jaarrekening 2023

Rekening 2023 Budget 2023
Exploitatie
Ontvangsten 20.642,50 25.000,00
Uitgaven 193.496,16 242.420,00
Saldo Exploitatie -172.853,66 -217.420,00